On-line poradna
Na vaše dotazy odpovídá:
Mgr. et Mgr. Vilma Mikešová
klinická logopedka
Ambulance klinické logopedie
U Bečvy 2, Přerov
Nejčastější dotazy a odpovědi
Logopedie u dětí
- Kdy se má zahajovat logopedická péče u dětí?
- Jak často se chodí na logopedii?
- Synovi jsou 3 roky a mluví podle lékařky průměrně. Co mám dělat, aby se řeč dobře rozvíjela?
- Pětiletý syn začal zadrhávat, co mám dělat?
Logopedie u dospělých
- Jaké jsou možnosti logopedické péče o dospělé?
- Manžel prodělal mrtvici a mluví jen s obtížemi. Můžu mu nějak pomoci?
Zajímáte se o práci logopeda?
- Jaká je nutná kvalifikace, kdybych chtěla pracovat jako klinický logoped?
- Kde se logopedie studuje?
- Jaké jsou kompetence logopedické asistentky?
Odpovědi na tyto a další otázky najdete na stránce Často kladené dotazy.
Poradna se specializuje výhradně na logopedickou tématiku. Na nesouvisející dotazy bohužel nemůžeme odpovídat !!!
Zodpovězené dotazy
Jít na stránku: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27
Dotaz č. 2134 (25. 3. 2025)
Dobrý den, jak často se může měnit logoped? Teď jsme měli 2 roky logopedku a jde na mateřskou. Máme možnost tam zůstat u jiné, ale až za půl roku. Ráda bych ale dříve k jiné. Jde to na pár měsíců jinam a vrátit se potom k původní? Děkuji moc. P.
Odpověď: Dobrý den, lékaře či ambulantního specialistu můžete měnit po 3 měsících, pokud máte zájem Vy. Pokud by nastala objektivní překážka na straně lékaře či specialisty (ve smyslu ukončení aktivní činnosti, rozvázání smluv se zdravotní pojišťovnou) můžete i dříve - hned po té, co tato situace nastane.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2129 (28. 2. 2025)
Dobrý den, potřebovala bych potvrzení od logopeda, že netrpím žádnou vadou řeči. Musím to přiložit do přihlášky na univerzitu. Chtěla jsem se zeptat jak to chodí.. musím přijít k vám? Nebo stačí, že jsem nikdy u logopeda nebyla? Děkuji předem
K.N.
Odpověď: Dobrý den, pokud je v požadavcích napsáno, že je třeba potvrzení, je třeba to dodržet. Objednejte se ke klinickému logopedovi. Na osobní schůzku vezměte s sebou formulář, který zřejmě najdete v požadavcích VŠ ohledně přijímacího řízení a vytisknete si ho. To, že jste zatím nikdy nenavštívila logopeda nelze brát jako důkaz, že netrpíte nějakou poruchou. Navíc, nejde jen o “r, l, ř a sykavky”, ale o celkové zhodnocení komunikačních schopností - třeba slovní zásoby, gramatiky, stylistické zručnosti, pohotovosti, tempa, plynulosti, melodie řeči aj. Přeji, ať se zadaří!
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2128 (25. 2. 2025)
Dobry den. Muzete mi prosim vysvetlit, co znamena opozdeny vyvoj reci v.s. vyvojova disfazie? Ta zkratka v.s.? Dekuji za odpoved. K.
Odpověď: Dobrý den, zkratka v.s. znamená “velmi suspektně”. Suspekce je podezření. Čili můžete to celé chápat takto: opožděný vývoj řeči (to je ve Vašem případě prostě konstatování určitého stavu vývoje řeči) s velikým podezřením na vývojovou dysfázii (to je diagnóza). Nebo více volněji: “předpokládám / mám podezření, že toto opoždění vývoje řeči je způsobeno vývojovou dysfázií”.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2127 (24. 2. 2025)
Dobrý deň Vám prajem.
Zháňam logopéda pre 4 ročného synčeka.
Na logopédiu nás nevezmú,skrz preplnené termíny.
Prosím Vás,ako riešiť túto situáciu ?
Za Vašu odpoveď Vám vopred ďakujem.
S pozdravom
Monika
Odpověď: Dobrý den, všechny nás velmi trápí nedostatek klinických logopedů. Můžete zvážit zápis do pořadníků, pokud jej některý logoped nabízí nebo dojíždění do jiného okresu či kraje, sledovat vznik nových ambulancí na FB AKL nebo zvážit péči u klinického logopeda, který nemá smlouvu se ZP a péči si hradíte sami. Věřím, že minim. 1x za měsíc dokážete tuto péči uhradit. Pozor ale na nelegální podnikatelky z řad pedagogů apod., pro poskytování logopedické péče z pozic OSVČ mají kvalifikaci jen kliničtí logopedové. Zvlášť zpozorněte, pokud dotyčný skrývá logopedii pod zavádějící názvy - třeba logohrátky, předškolní péče, příprava školáka nebo dokonce uvádí, že neposkytuje péči v oboru klinické logopedie. Tu totiž zrovna potřebujete! Žádné hrátky a prevence, ale cílenou terapii, kde jsou provázaně a cíleně rozvíjeny motorické řečové i kognitivní funkce. Vývoj kognitivních a řečových funkcí má svou logiku, nestačí nahodilé zadávání úkolů “na zrakové, sluchové vnímání a řeč”.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2126 (18. 2. 2025)
Dobrý den,
jsem absolventkou Spec. ped. předškolního věku (SZZ z logopedické intervence, zahájeno v r. 2018).
Nyní se pohybuji mezi osobami po CMP. Pomáhám jim v rámci celkové aktivizace s pamětí, pozorností, řečí, mimikou, motorikou - což mě velmi baví a naplňuje.
Momentálně si dodělávám NMgr. Speciální pedagogiku/SZZ Logopedie, SZZ Surdopedie. Chtěla bych se zeptat, zda je po absolvování zmíněného studijního programu možnost nastoupit do kurzu Logoped ve zdravotnictví? Děkuji
Odpověď: Dobrý den, prosím obraťte se na studijní oddělení VŠ či na IPVZ Praha, kde jsou kompetentní rozhodovat o zařazení zájemců do postgraduálního studia. Závazné podmínky pro výkon povolání logopeda stanoví paragraf 23 zákona 96/2004 Sb. Co se týče péče o afatiky, musím upozornit, že se jedná o zdravotnickou péči a tu může ze zákona poskytovat pouze zdravotník. Ono to není se stimulací fatických funkcí tak jednoduché. Je tam plno provázaných aspektů a neodborná péče může zkomplikovat úzdravu. Nevím, zda je vám například známo, že mluva u některých pacientů může při důrazu na vědomou sebekontrolu stagnovat či se dokonce zhoršit. Pokora a postgraduální vzdělání v afaziologii je více než žádoucí.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2125 (17. 2. 2025)
Dobrý den,
mohla bych se prosím zeptat, na koho se konkrétně obrátit v případě obtížností s příjmem potravy u dcery (18 měsíců)? Trpí lehkou hypotonií v regresi (dle neurologa), ale přijde mi, že se jí těžko přijímají větší kousky a ráda bych tento problém zkonzultovala s někým v Praze (popř. v okolí Prahy).
Děkuji moc za odpověď,
J.M.
Odpověď: Dobrý den, doporučím vyhledat logopeda, který se zaměřuje na tzv. orofaciální stimulaci. Prosím projděte si Adresář pracovišť v Praze a zaměřte se například na logopedická pracoviště v nemocnicích spolupracující s neurologií, s neonatologií, s rehabilitací, pracoviště zaměřená na klienty s DMO, s vrozenými neurologickými či jinými vadami atp. I hodně kolegyň a kolegů z ambulancí je Vám schopno pomoci, pokud se více specializují na potíže v příjmu potravin a tekutin u dětí. Prozkoumejte jejich www stránky a zjistěte, na co se specializují.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2124 (16. 2. 2025)
Dobry den, chtěl bych se zeptat. Mám problém se zadrháváním řeči. A chtěl bych to nějak řešit. Je mi 38 let, mám to už delší dobu. Ale teď už bych to chtel řešit jestli je to ještě možné. Jestli je nějaká možnost se k vám objednat, nebo jestli potřebuji nějaké doporučení od obvodního lékaře. Děkuji M.
Odpověď: Dobrý den, děkuji za důvěru, omlouvám se velmi, já klienty přes online poradnu nenabírám, přijde mi to neetické. Svého terapeuta si můžete vytipovat třeba v Adresáři pracovišť nebo ve vyhledávačích, pokud zadáte heslo nejen “logopedie”, ale i “balbuties”. Pokud předložíte žádanku od lékaře, může být péče klinického logopeda hrazena z prostředků veřejného zdravotního pojištění.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2123 (14. 2. 2025)
Dobrý den, prosím o doporučení logopedky, který se zabývá koktavostí. Písek, Tábor popřípadě i Praha
Děkuji
Odpověď: Dobrý den, lituji, ale v online poradně obecně nedoporučujeme jednotlivé logopedy. Proto vždy radím - podívejte se do Adresáře pracovišť v sekci Pro veřejnost (najdete ji v modrém pruhu). Tam si vyberte příslušný kraj či okres, který vás zajímá. Můžete si též prohlídnout webové stránky, pokud je má zdravotnické zařízení zřízeno a otipovat si, zda se této problematice konkrétní specialista více věnuje. V poslední fázi je nutno se s logopedem domluvit telefonicky či emailem, zda má kapacitu vás přijmout do péče. Přeji, ať rychle najdete.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2122 (12. 2. 2025)
Dobrý den, mám nejspíš poněkud hloupý dotaz, ale chtěla bych si být jistá. Nyní studuji speciální pedagogiku na JČU, SZZ budu vykonávat z předmětu "Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou
komunikační schopností" a "Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se sluchovým
postižením". Obsah je totožný jako u logopedie a surdopedie, jen je jiný název. Je to problém pro budoucí kvalifikaci (navazující magisterské a později postgraduální)?
Děkuji Vám za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, Váš dotaz nejsem schopna odpovědně posoudit, protože to na mne působí velmi krkolomně a nevím, zda vše dobře chápu. Pokud máte SZZ nikoli z logopedie, ale z něčeho, co je formulováno jinak, vidím v tom osobně problém. V každém případě se musíte držet § 23 - zákona č. 96/2004. Odbornou způsobilost k výkonu povolání logopeda ve zdravotnictví získáte po absolvování akreditovaného bakalářského studia spec. pedagogiky zakončeného SZZ z logopedie a surdopedie a navazujícícho akreditovaného magisterského studia spec. pedagogiky zakončeného SZZ z logopedie a surdopedie. Dále je nutno absolvovat akreditovaný kvalifikační kurz logopeda ve zdravotnictví. Veškeré další otázky ohledně možnosti postgraduálního vzdělávání a složení atestace v oboru klinické logopedie prosím směrujte na studijní oddělení VŠ nebo na IPVZ Praha, kde jsou kompetentní rozhodovat o zařazení do specializačního vzdělávání.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2121 (10. 2. 2025)
Dobrý den, ráda bych se informovala ohledně atestace (Klinický logoped).
Vystudovala jsem na UPOLu v Olomouci obor Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogiku. Szzk mám mj. ze surdopedie a logopedie. Prosím, platí pro můj obor a dosažené Mgr. vzdělání možnost začít studovat v rámci celoživotního vzdělání na UPOLu Logopeda ve zdravotnictví a následně začít dělat atestaci na klinického logopeda? Děkuji za Váš čas a odpovědi na mé otázky.
Mgr. K.L. Šternberk
Odpověď: Dobrý den, vše upravuje § 23 zákona č. 96/2004. Odbornou způsobilost k výkonu povolání logopeda ve zdravotnictví získáte po absolvování akreditovaného bakalářského studia spec. pedagogiky zakončeného SZZ z logopedie a surdopedie a navazujícícho akreditovaného magisterského studia spec. pedagogiky zakončeného SZZ z logopedie a surdopedie. Dále je nutno absolvovat akreditovaný kvalifikační kurz logopeda ve zdravotnictví. Veškeré další otázky ohledně možnosti atestace v oboru klinické logopedie prosím směrujte na IPVZ Praha, kde rozhodují o zařazení do specializačního vzdělávání.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2120 (2. 2. 2025)
Dobrý den.
Mohli byste mi prosím dát kontakt na logopeda, který chodí za pacientem domů?
Děkuji za odpověď.
M. B.
Odpověď: Dobrý den, lituji, ale v online poradně obecně nedoporučujeme jednotlivé logopedy. Ve Vašem případě ani nevím, kde bydlíte. Určitě by za Vámi nemohl dojíždět logoped z druhého konce republiky. Proto vždy radím - podívejte se do Adresáře pracovišť v sekci Pro veřejnost (najdete ji v modrém pruhu). Tam si vyberte příslušný kraj či okres, který vás zajímá. Zda logoped poskytuje návštěvní službu či ne se musíte telefonicky domluvit přímo s ním.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2119 (27. 1. 2025)
Syn má skoro 3,5roku, začal mluvit brzy (ve 2,5letech ve slozitych vetach) a už několik měsíců, když chce něco rychle říct, tak opakuje začáteční slova nebo slabiky, u určitých slov (di-di-di-dívej mámo) mi přijde, že už to má zažité.. poslední dny k večeru už ze sebe slova jakoby tlačí.. dneska plakal, že neumí mluvit, je mi ho moc líto. Má velkou slovní zásobu, umí zazpívat spoustu písniček.. neupozorňujeme ho na to, posloucháme, ale celkem mě to znepokojuje.děkuji V.
Odpověď: Dobrý den, vyhledejte klinického logopeda, který vám pomůže zorientovat se v nastalé situaci, poradí vhodné přístupy a reakce ze strany rodiny, ukáže, jak s dítětem pracovat či jak podporovat plynulou produkci. V určité fázi vývoje může dojít k tomu, že mozek dítěte nezvládá zároveň zpracovat všechny poznatky a k tomu programovat vše, co chce říci. Nechci vás chlácholit tím známým "počkejte, ono to přejde". Věřím, že při aktivním zapojení rodiny můžete vše zvládnout lépe. Vhodný je cílený rozvoj jazykových schopností i adekvátní reakce ze strany rodiny (např. mimo jiné i zpomalení mluvního a reakčního tempa celé rodiny).
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2118 (23. 1. 2025)
Dobrý den, manželka prodělala mozkovou mrtvici a je toho času v nemocnici v Brandýse nad Labem, která nemá žádního logopeda a nespolupracuje s nikým. Lze dohodnout s vámi docházení do nemocnice? s pozdravem H.
Odpověď: Dobrý den, já to k vám mám bohužel velmi daleko. Prosím vyhledejte si v Adresáři pracovišť (sekce Pro veřejnost) někoho ve Vašem regionu. Pacienty přijímám jen ty, kteří mohou dojet nebo být dopraveni za mnou na mé pracoviště. Děkuji Vám za pochopení.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2117 (14. 1. 2025)
Dobrý den,
obracím se na Vás s žádostí o radu ohledně logopedických služeb pro dospělého člověka. Mám zájem zlepšit svou výslovnost a komunikační dovednosti a rád bych se informoval o možnostech, jakým způsobem mohu využít logopedickou pomoc v dospělosti.
Pokud by bylo možné, rád bych se dozvěděl, jaký typ terapií a cvičení by pro mě mohl být vhodný, jak probíhá první konzultace a jaké jsou možnosti financování či pojištění.
Děkuji za Vaši pomoc a těším se na Vaši odpověď.
S pozdravem
R.J.
Odpověď: Dobrý den, bohužel nevím, zda splním Vaše očekávání. Obecně je činnost klinického logopeda zaměřena na zdravotnickou pomoc lidem se zdravotními potížemi. Pokud by byly Vaše potíže zdravotního rázu, lékař by Vám vystavil žádanku na logopedickou péči a ta by byla hrazena z veřejného zdravotního pojištění. Pokud se jedná pomoc v rámci o osobního seberozvoje, je nutno ji hradit z vlastních prostředků. Vadná artikulace může být někdy vyhodnocena i v dospělém věku jako zdravotní problém a tehdy lékař vystaví žádanku. Ale záleží na osobním posouzení. Vhodná cvičení je možno vybrat až po individuálním vyšetření. Například se může jednat o dechová, hlasová, artikulační, rétorická cvičení. První konzultace zpravidla zahrnuje rozbor osobní anamnézy, neinvazivní posouzení funkcí dechového, fonačního a artikulačního ústrojí, orientační rozbor komunikačních schopností, vyjádření Vašich představ a očekávání a příp. uzavření tzv. terapeutického kontraktu, kdy se domluvíte, na čem a proč budete pracovat.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2116 (14. 1. 2025)
Dobrý den, může mít dítě 2 logopedy. Jedná se o rozvedené rodiče, kteří se nedokáží domluvit na 1 osobě. Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, pokud chcete čerpat péči hrazenou ze zdravotního pojištění, je třeba si vybrat jednoho logopeda. Z obecně lidského a psychologického hlediska také není vhodné mít dva logopedy, protože každý může vyžadovat něco trošku jiného, každý má svůj styl a na dítě jsou pak kladeny dvojnásobné nároky. Je smutné, že k tomu dochází proto, že se dospělí nedokážou domluvit a ani jeden nedokáže ustoupit pro blaho dítěte. Ještě horší než dublovat péči je to, že dítě musí snášet rozkol rodičů a být třecí plochou mezi nimi. Propadá se pak do pocitů provinění vůči každému z rodičů, že má rádo i toho druhého.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2115 (8. 1. 2025)
Dobrý den, měla bych dotaz ohledně podpory vývoje dítěte s vývojovou dysfázií.
Ze strany rodiny je nám tvrzeno, že je kliničtí logopedové odmítají a tvrdí “dítě nemluví, nemáme co léčit”.
Je možné dítě odmítnout z toho důvodu?
Odpověď: Dobrý den, klinický logoped děti z tohoto důvodu neodmítá, protože pracuje na stimulaci předřečových stádií, zahajuje diagnostiku či “alespoň” pravidelné monitorování stavu. Zásadní otázkou je, zda je tvrzení rodičů pravdivé. Pokud by se někdo osobně setkal s tím, že klinický logoped odmítá nemluvící děti, “protože tam není co léčit, když nemluví”, prosím napište nám o tom na adresu etickakomise@aklcr.cz. Na druhou stranu musím upozornit, že je plně na rodičích, zda a kdy se rozhodnou zahájit léčbu. Můžeme poradit, nemůžeme nutit.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2114 (31. 12. 2024)
Dobrý den, existuje, prosím, přehled pracovišť zaměřených na léčbu pacientů po CMP s afázií, taková, kde by pacient mohl být třeba 14 dní na pravidelném programu (něco jako sanatorium nebo "lázně")? Mají taková pracoviště i nějaká hodnocení? Děkuji moc za odpověd. S pozdravy J. M.
Odpověď: Dobrý den, o seznamu pracovišť pro pacienty po CMP s afázií mi není nic známo. V podstatě máte možnost využívat rehabilitační programy v lázních, sanatoriích, rehabilitačních ústavech anebo v rehabilitačních odděleních některých nemocnic, kam jsou pacienti překládáni z akutních lůžkových pracovišť. Další možností jsou ambulantní pracoviště klinické logopedie, kde si frekvenci návštěv domluvíte podle možností konkrétního pracoviště a potřeb pacienta.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2113 (22. 12. 2024)
Dobrý den..Syn má 5 a půl,a začal nám zadrhávat v řeči,chodíme k logopedovi ale zatím žádné výsledky ..Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, neznám bližší okolnosti, např. zda se ve vašem životě před časem něco významného změnilo, zda se poruchy plynulosti rozvíjejí v rámci širší neurovývojové poruchy (název může znít hrozivě, ale jde o poruchu, které si ani nemusíte být vědomi, pokud vás na ni kompetentní odborník neupozorní). Nevím ani, jak dlouho chodíte k logopedovi a neznám další okolnosti, které by mohly hrát roli. Péče ale bývá dlouhodobá, trpělivost je nezbytná. Většinou jsou zpočátku viditelné výsledky alespoň u cvičení - např. dítě má lepší slovní zásobu, lepší tvorbu vět a mluvní pohotovost, více se osměluje v kontaktu s cizími lidmi. Pokud je v klidu u cvičení, daří se mu plynulejší projev a potíže se objevují až při přechodu do běžné komunikace, nasycené emocemi a časovým stresem. Pokud opravdu nevidíte žádné výsledky, zkuste vše otevřeně probrat s logopedem, ke kterému chodíte. Pamatujte i na to, že neplynulost bývá jen tzv. vnějším nabídnutým problémem, ale jiný problém může být hlouběji, uvnitř rodiny, ve vzájemných vztazích, v komentování, takže je nutno zohlednit i tuto stránku potíží a spolupracovat třeba i s psychologem. Můžete též zkusit terapii u jiného logopeda, pokud mezi vámi nefunguje důvěra a terapeutický vztah. Bez osobní konzultace nelze bohužel poradit přesněji.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2112 (17. 12. 2024)
Dobrý den,
je mně 24 let, student VŠ. V dětství logopedická péče. V dospělosti diagnostikována vývojová dysfázie.
Mám problémy s navázáním a udržením komunikace. Nemám kamarády. Ostatní jako slovní zásoba, slovosled, sklońovaní atd za mě dobrý. Před nedávnem terapie beofecbaku 80 sezení. Nepociťuji zlepšení.
Dá se tato porucha i v dospělém věku léčit, prosím poraďte jak, co pro to mohu udělat.
Mockrát děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, moc děkuji za Vaši důvěru. Poradila bych spíše spolupráci s psychologem či psychoterapeutem, který by Vám mohl dát zpětnou vazbu k Vašim potížím a taky poradit, jak s nimi pracovat. Komunikační schopnosti ovlivňují navazování lidských vztahů, ale není to jediné, co je limituje. Blízké lidi nejjednodušeji najdete při provozování společných koníčků, sportů, zálib. Doporučila bych nesoustředit se ani tak na dg. vývojové dysfázie jako na úvahy, do jakých společenství či k jakým aktivitám se přidáte (volejbal? divadlo? outdoorová cestovka?). Hledejte, co by Vás bavilo bez toho, abyste se hned soustředil na hlubší vztahy s ostatními. Vztahy se budují postupně a pomalu. Ještě bych Vás chtěla varovat před různými podnikavci, když čtu, že už jste utratil za 80 sezení biofeedbacku. Mnoho snaživců míří na ty, kteří se cítí osamoceně a nabízí jim různé služby či se snaží předstírat kamarádství a vylákat z nich peníze. Pamatujte, že přítel vás bude mít rád i když mu nepůjčíte :-) . Psychology či psychoterapeuty hledejte např. v poradnách, měly by být v každém okresním městě (poradny pro rodinu a vztahy, podpůrné skupiny), psychosociálních centrech, na klinických pracovištích apod. Vím, že objednací lhůty bývají delší, ale chce to vydržet.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2110 (9. 12. 2024)
Dobrý den,
můj synovec trpí vadou řeči. V porovnání s ostatními dětmi mluví hůře, ale intelektově je velice chytrý. Při mluvení křivý všelijak pusu a ani pohyb jeho jazyka při mluvení není obvyklý. Chtěl bych se zeptat, zdali je možné, že mu v mluvení nemůže vadit nějaké genetická vada a zdali to možné je, kde se nechá udělat vyšetření, které by popřípadě mohlo takovou vadou odhalit.
Odpověď: Dobrý den, některé genetické vady způsobují problémy v komunikačních schopnostech. Pokud máte závažné podezření či genetickou vadu v rodině, prokonzultujte vše s pediatrem. Klinický logoped neindikuje genetické vyšetření, ale může napomoci v popisu potíží hocha a především pak v terapii, která se odvíjí nikoli od přesného pojmenování genetické poruchy, ale od symptomů čili dílčích projevů. Sledujeme například snížený nebo zvýšený tonus svalstva, asymetrii v motorice, anatomické změny a mnohé jiné. Jinými slovy, většinou pro nás není důležitý ani tak název genetické poruchy, jako rozklíčování symptomů a jejich adekvátní seřazení do funkčních syndromů, které se pak snažíme ovlivnit. Se zahájením klinicko logopedické péče tedy neotálejte! Ještě troufale dodám svůj odhad naslepo - je velice pravděpodobné, že o žádnou genetickou vadu nepůjde a prostě bude nutno řádně rozvinout funkce svalů a jejich symetrii.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2109 (1. 12. 2024)
Dobrý den paní doktorko děkuji za Vaší odpověď .Mám ale jste dotaz můžou logopedické nácviky na logopedii probíhat bez účasti otce, že syn když bude u mne tak bude provádět nácvik a když bude u otce tak ne.Jaké by to mělo dopady na celou terapii .
Odpověď: Dobrý den, jistě že může. Počítejte ovšem s tím, že se doba terapie asi prodlouží. Možná bude užitečné dát synkovi s sebou alespoň malý úkol, který lze provádět někdy po vteřinách či minutách, například fixovat slabiky s požadovanou hláskou nebo zkoušet nějaký cvik ohledně motoriky jazyka.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2108 (30. 11. 2024)
Dobrý den, mohu poprosit o doporučení konkrétního logopeda v Kroměříži kromě logopedie Mgr Hábové, která z kapacitních důvodů nebere. Děkuji
Odpověď: Dobrý den, lituji, ale v online poradně se nevěnujeme doporučování konkrétních logopedů. Prosím vyhledejte si terapeuta v Adresáři pracovišť klinické logopedie, který najdete na našem webu v sekci Pro veřejnost. Přeji, ať se brzo zadaří.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2107 (19. 11. 2024)
Dobrý den, jen dle laických poznatků se snažím najít souvislost mezi málo mluvícím dítětem, které i málo jí - téměř 2 roky, hodně preferuje kojení, dudlík již nemá. Kousky byly nabízeny již od začátku přikrmování, ale spíše žužlá, nebo jídlo rozkouše a plive, nepolkne. Jak se dá s tímto pracovat? Může mít jedno na druhé vliv? Slova tvoří vlastní hatmatilkou, z těch srozumitelných spíše jen slabiky nebo zdvojené slabiky (PE, PA, BŮ, MÁMA, MIMI a podobně) Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, souvislost tam určitě je, obojí potíže jsou z okruhu neurovývojových poruch. Ve spolupráci s klinickým logopedem a dalšími odborníky se můžete pokusit podporovat vyvíjející se funkce nervové soustavy, například motorické a senzitivní procesy a jejich integraci. Je možno využít prvků orofaciální stimulace a senzorické integrace. Pro vývoj jazykového systému jsou samozřejmě nezbytné i další schopnosti a dovednosti. Ty zase může podpořit neuropsychologický trénink kognitivních funkcí. S tím vším vám může pomoci včasná intervence už v raném věku. Prostě neváhejte a vyhledejte odborníky, pokud pozorujete u svého dítěte širší potíže než jen artikulační (čili tzv. šišlavost, patlavost), které jsou v raném věku považovány za fyziologické.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2106 (19. 11. 2024)
Dítě s vadou 18 a21 chromozomu,špatně slyší a vidí,,nosí brejlicky jak na řeč, a samostatnost u jídla.
Odpověď: Dobrý den, váš problém je příliš rozsáhlý na to, abychom jej řešili a vyřešili v poradně na dálku. Bude nutné systematicky a dlouhodobě spolupracovat s klinickým logopedem a dalšími odborníky. Správně tušíte, že je nutno věnovat se několika rovinám zároveň - např. komunikaci, mentálním a kognitivním schopnostem, příjmu potravin a tekutin a samozřejmě i citovému, emočnímu rozvoji a mnoha dalším.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2105 (14. 11. 2024)
Dobrý den,
syn 15 měsíců odmítá jist kousky, nekouše. Buď jidlo polyká asi skoro celé nebo ho to nadavuje. Jenom sušenky, křupky nebo banan. Pečivo nechce vůbec.
Četla jsem, že tyto problémy řeší logoped. Myslíte, že už je na čase se objednat nebo ještě počkat? Popřípadě co bych mohla zkusit sama doma než bychom někam šli?
Děkuji za informace a za Váš čas.
Odpověď: Dobrý den, problémy s příjmem potravin lze konzultovat s logopedem od raného věku. Vyhledejte logopeda, který se na tyto potíže více zaměřuje a nebo ergoterapeuta ve Škole papání. Doporučuje se např. orofaciální stimulace, jejímž cílem je, zjednodušeně napsáno, rozvoj motorické i senzitivní stránky procesu příjmu potravy či mluvy. Zahrnuje různé masáže, nácvik kousání, žvýkání, stisku rtů, pohybů jazyka atp. i bez potravin. Je nutno též vytipovat, co je v jídle pro dítě ještě přijatelné - např. jaká konzistence, chuť, barva, teplota, samostatný úchop potraviny a co brání pokročit k další konzistenci a k přidávání dalších potravin. Na dálku nedokážu více poradit. Pro vaši představu zkuste kouknout i do eshopu kolegyně www.logopediecervenkova.cz, kde najdete různé pomůcky pro rozvoj orofaciální oblasti.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2104 (10. 11. 2024)
Dobrý den chtěla bych poprosit o radu jak funguje logopedie když máme s otcem střídavou péči je možno navštěvovat logopeda u tatínka a logopeda u maminky. Vzdálenost mezi rodiči je 120 km máme týdenní střídání synovi je v prosinci 5 let .A jak náročné by to bylo pro syna .
Odpověď: Dobrý den, začnu od konce. Pro syna by to bylo extrémně velké zatížení. Dvojí terapeutické vedení, dvojí vztah, dvojí styl (i kdyby se terapeuti snažili maximálně se sladit), může u dítěte zvýšit vnitřní napětí, ale nemůže přispět ke zvýšení efektivity terapie. Ta je totiž systematickým procesem žádajícím si svůj čas, řád, důvěru a klid. Ani metodika zdravotních pojišťoven ohledně úhrady péče nepřipouští úhradu u dvou terapeutů zároveň. Chápu, že vaše situace je velmi obtížná, ale bude vhodné se rozhodnout pro jednoho terapeuta, který vás celým procesem provede. Ideální by bylo, kdyby každý z rodičů byl schopen dojet na sezení osobně, aby věděl, jak s dítětem cvičit. Koneckonců syn musí takto cestovat každý týden. Třeba se vám podaří domlouvat si logopedii na den předání a aspoň trochu vše skloubit.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2103 (24. 10. 2024)
Dobrý den, může si klinicky logoped, který má smlouvu s pojišťovnou účtovat poplatek za první schůzku a za sepsání zprávy, když klient měl poukaz doporučení od pediatra? Jako se pediatr dozví výsledky ze sezení, když logoped nevydá zprávu? Děkuji
Odpověď: Dobrý den, obecně řečeno, péče klinického logopeda je hrazena ze zdravotního pojištění, pokud dodáte žádanku na péči a jedná se o specialistu, který má se zdrav. pojišťovnami uzavřeny smlouvy o úhradě poskytnuté zdravotní péče. Součástí vstupního vyšetření je i formulace výsledků vyšetření a sepsání zprávy. Diagnóza se ale ještě může průběžně časem upřesňovat. Pediatr se může dozvědět výsledky vyšetření ze zprávy nebo z konzultace mezi logopedem a lékařem, případně z interního informačního systému, pokud se jedná o zaměstnance např. nemocnice. Jen ještě zdůrazním, že vyšetření a zprávy s neléčebným cílem (např. pro různé sociální a školské instituce, pro účely pojišťovny apod.) nejsou hrazeny z prostředků veřejného zdravotního pojištěni a hradí si je žadatel.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2102 (24. 10. 2024)
Dobrý den. Jsem dospělá. Mám problem, že hlasitě mluvím. Dle kolegyně kricim. Já si toho nejsem vědoma. Co s tím mám delat? Na koho se obrátit? Zdá se mi, že jsem vyřazena z kolektivu. Děkuji za radu
Odpověď: Dobrý den, nabízí se myšlenka absolvovat vyšetření u foniatra, zda za Vašimi potížemi není nějaký skrytý problém. Též bych doporučila vše zkonzultovat u klinického logopeda, aby Váš projev posoudil ze svého hlediska. K posouzení mohou případně napomoci i nahrávky situací. Ovšem nahrávat lze jen se souhlasem všech zúčastněných. Za pomoci zpětné vazby odborníků či laických nahrávek je možno na vašem problému popracovat. Pokud na vašem projevu odborníci na mluvní projev neshledají nic patologického, může jít i o problém v mezilidských vztazích. Váš problém s hlasitou produkcí může být jen zástupným problémem a záminkou k odtažitosti. V posuzování vašeho trápení je třeba zachovávat velkou opatrnost. Jsou např. i situace, kdy se v "umělých" podmínkách v ambulanci vše daří, ale ve spontánním živelném projevu, kdy vstoupí do hry třeba neuvědomované emoce, může být projev jiný. Možností je mnoho, doufám, že jsem vám aspoň ujasnila, kde začít a kam se obrátit pro pomoc. Ostatní už vyplyne z výsledků vyšetření.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2100 (18. 10. 2024)
Dobry den,rada bych se zeptala,jak vnimate perspektivy sve profese s ohledem na ocekavany rozvoj umele inteligence? Jake cinnosti logopeda by casem AI mohla nahradit? Domnivate se,ze se v tomto kontextu stale jedna o perspektivni studijni obor i do budoucna? Dekuji,SH
Odpověď: Dobrý den, umělá inteligence může pomoci v dílčí diagnostice, může navrhovat i dílčí terapeutické postupy v závislosti na výsledcích vyšetření. Ale nedovedu si představit, že by mohla plně nahradit komplexní posouzení stavu klienta, do kterého patří mj. i chápání emočních a sociálních aspektů jeho potíží. Taktéž netuším, jak by mohla AI suplovat to "lidské", co každý pracovník v pomáhající profesi vkládá do své činnosti. Logopedi ve zdravotnictví se významnou měrou podílejí na "zlidštění" zdravotnického prostředí. Sdílejí se svými klienty upřímnou radost z pokroků, dodávají jím naději, poskytují jim bezpečný prostor pro vyjádření obav a strachů. To vše je nedílnou součástí terapie. Věřím, že náš obor je velmi perspektivní. Navíc se v něm objevují stále nové výzvy, neprobádané problémy i diagnózy.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2099 (18. 10. 2024)
Dobrý den, část nse mi stává že řeknu něco jiného než chci, při psaní na počítači se mi paletou písmena. Jsem částo unavený a motá se mi hlava.
Děkuji F.
Odpověď: Dobrý den, to co popisujete, může být příznakem velké únavy či vyčerpání. Můžete také brát veškeré potíže jako informaci, že ve vašem životním stylu je něco nevhodného a napravit to. Ale nic prosím nepodceňte a navštivte praktického lékaře či neurologa s žádostí o posouzení vašeho stavu. Vámi popisované příznaky se mohou vyskytnout u mnoha různých onemocnění. Čím dříve je začnete řešit, tím lépe. Možnosti moderní medicíny jsou obrovské a u motivovaných spolupracujících pacientů mohou pomoci k vyřešení mnoha potíží. Přeji, ať je Vám brzy lépe!
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2098 (18. 10. 2024)
Dobrý den, synovi bude za měsíc 9 let a pořád mu nenaskočilo R...pravidelně na logopedii nikam nedochází, teď už se asi půl roku snažím sehnat logopedii poblíž našeho bydliště, ale všude mi řekli termíny za rok apod. Vím, že jsem to měla řešit dřív. Prosím, myslíte, že by pomohlo nějaké domácí cvičení než nás někde přijmou? Naše dětská Dr mi právě doporučila tuto stránku.
Děkuji
K.D.
Odpověď: Dobrý den, tak jak píšu v předminulém dotaze, těžko něco doporučit bez osobního posouzení potřeb vašeho dítěte. Možná bude třeba rozvinout artikulační motoriku či úder na horní dásně, možná bude nutné zlepšit sluchové vnímání a analýzu struktury slova apod. Možná syn umí vibraci hrotu a ani o tom nevíte a je jen třeba ji zapojit do slov. Nevím, co odpovědně poradit. Pokud budete cvičit nepřesně, nepomůže to a jen dítě otrávíte zbytečným cvičením či vyčerpáte jeho trpělivost. V této nemilé situaci asi bude lepší vyčkat na kvalifikovanou osobní péči.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2097 (17. 10. 2024)
Dobry den Prosim vas mam 2 rocnu vnucku a nerozprava
Odpověď: Dobrý den, váš dotaz je příliš stručný na to, abych mohla poradit něco konkrétního. Obecně platí, nevíte-li si rady s vývojem dítěte, obraťte se na odborníky. Nejdříve zkuste probrat situaci s pediatrem, ten vás po celkovém zhodnocení situace, pokud to uzná za vhodné, odešle k dalším konzultacím, například k foniatrovi, neurologovi, psychologovi, klinickému logopedovi aj. Konkrétní rady, "jak mluvit s dítětem do tří let", můžete načerpat v publikaci stejného názvu, o níž píšu v podobném dotazu níže. Pokud vnučka vůbec nemluví, soustřeďte se zatím na její neřečové dovednosti - rozvíjejte motoriku, zrakové, sluchové vnímání a komunikaci všemi způsoby - gestem, mimikou, podáním obrázku, hračky atd. Konkrétní rady je možno dát až po osobním zhodnocení vývojové úrovně dívenky.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2096 (17. 10. 2024)
Dobrý den, chci se zeptat malému je 9let a stále má problém říkat "R" a "Ř". R nám už začínalo jít, ale přijde mi, že to vyslovování začíná flákat a už ani se mnou odmítá už dokola zkoušet různá cvičení, které měl od Logopedky z dřívějšího bydliště. A v blízkosti našeho nového bydliště se snažíme marně sehnat logopeda už půl roku... Neexistuje nějaký online kurz, kde je možné se něco přiučit z mé strany aby jsem s ním mohla na tom pracovat, než nějakého seženeme? Děkuji moc.
Odpověď: Dobrý den, obávám se, že v tomto vám nemohu s čistým svědomím poradit. Vždy záleží na konkrétní situaci dítěte - je třeba osobně posoudit, co zvládá a co potřebuje trénovat a podle toho volit adekvátní postup. Na internetu koluje mnoho pokusů o tvorbu v oblasti nápravy výslovnosti. Některé se mi jeví zavádějící, mnohé zase tragikomické. Tyto pokusy nebo všeobecné dálkové kurzy bohužel nemůžeme akceptovat. Erudovaní odborníci vědí, že je vždy nutno provést individuální posouzení. Snad se vám podaří brzy najít někoho, kdo se vám bude věnovat osobně.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2095 (17. 10. 2024)
Dobrý den. Potřebovala bych poradit. Syn jde na operaci krátké uzdičky, nám bylo řečeno, že musí cvičit s logopedem před a po zákroku. Ovšem tak narychlo sehnat logopeda bohužel nejde. Je nějaká možnost, že můžu s ním cvičit doma? Pokud ano, dá se někde sehnat seznam cviků? Moc bych neráda, aby ten zákrok byl zbytečný a chci mu pomoct. Předem Vám moc děkuji za odpověď!
Odpověď: Dobrý den, ano, je vhodné před i po zákroku rozcvičovat orofaciální motoriku, například rozvíjet hybnost jazyka vertikálním směrem i všemi ostatními směry, masážovat pod jazykem táhlým pohybem směrem ke hrotu či vyvíjet jemný tlak na uzdičku směrem dozadu. Konkrétní doporučení by vám měl dát ten, kdo vás na tuto problematiku upozornil. Na dálku nelze, bez znalosti konkrétních anatomických poměrů, poskytnout obecně platný postup. Na základě své mnohaleté praxe bych vás ale chtěla i trochu uklidnit, osobně jsem se nikdy nesetkala s tím, že by zákrok na uzdičce byl neefektivní proto, že byste nesprávně a nedostatečně s dítětem cvičili. Operatér musí zvolit z celé škály postupů ten adekvátní a vy po pár dnech zahájit cvičení svalů jazyka a vůbec celé obličejové oblasti, protože zkrácená podjazyková uzdička bývá často pozorována v důsledku toho, že dítě má slabší svaly a uzdičku dostatečně "neprotáhne" a nerozcvičí. Hrubší anatomické vady, tzv. přirostlý jazyk apod. bývají zpravidla zachyceny už v novorozeneckém či kojeneckém věku, kdy mohou být na překážku např. sání.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2094 (14. 10. 2024)
Dobrý den, rád bych se zeptal, zda mohu po dokončení NMgr. studia speciální pedagogiky (major) a anglického jazyka (minor), se státní závěrečnou zkouškou ze surdopedie a logopedie, pokračovat ve studiu na klinického logopeda. Na bakalářském stupni jsem totiž studoval anglický jazyk (major) a speciální pedagogiku (minor), kde logopedie a surdopedie byly pouze součástí státní zkoušky ze speciální pedagogiky a poradenství, nikoli samostatnými zkouškami. Předem děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, na podobný dotaz jsem odpovídala níže. Prosím, koukněte na to. Prostudujte prosím také §23 zák. 96/2004. Sb. Uvádíte, že SZZ byla ze speciální pedagogiky a poradenství, nikoli z logopedie a surdopedie. To může být problém, pokud jste zahájil studia až po šk r. 2018/2019.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2093 (14. 10. 2024)
Dobrý den,
syn (10 let) má problém se sykavkami, hlavně c a s. Pokud jsme cvičily jednotlivá slova, celkem se mu dařilo. Když ale vypráví, občas mu nejde vůbec rozumět. Snažím se ho upozorňovat, ale nejsem s ním stále. Ve škole patří k nejlepším ve třídě. Na logopedii jsme chodili a ukončeno bylo s tím, že teď už na tom musí pracovat sám. Je možnost ještě se této vady v jeho věku nějak zbavit nebo ji alespoň zlepšit?
Děkuji za odpověď.
P. Ř.
Odpověď: Dobrý den, dle formulace "že teď už na tom musí pracovat sám" soudím, že jste se dostali do stádia, kdy hlásky byly vyvozeny, procvičeny ve slovech a ještě zbývalo jejich zautomatizování ve spontánní řeči. Což může být nejtěžší ze všeho. Těžistě cvičení v této chvíli bývá již "doma", ale to neznamená, že má vše skončit upozorňováním "dávej si na to pozor". Po nacvičení slov je vždy nutný nácvik tvorby vět, pak několika vět, pak vyprávění. Je nutno pokračovat systematicky a důsledně, ale možnost vylepšení verbálního projevu určitě je! Mohou se objevit deficity, které brání v automatizaci, problém může být v mnoha rovinách - např. v nižší schopnosti akusticky diferencovat, programovat, diferencovat hmatové podněty atd. atd. S tím může pomoci odborník, pokud je to třeba. Na vás je, abyste trpělivě a aktivně pokračovali v domácím upevňování, například nácvikem vět u obrázků, u učebnic, při hlasitém probírání učiva do školy a odolávali frustraci, že stále nevidíte výsledky v běžné řeči. Důležité je fixovat správné návyky v klidné, pozitivní nebo pokud možno v zábavné atmosféře. Restrikce ve spontánní řeči typu "řekni to znova, dávej si pozor" nebývají efektivní a mívají jediný výsledek - odpor dítěte ke komunikaci s napomínajícím. Osobně považuji za užitečné v této fázi nácviku kontroly v ambulanci alespoň jednou za 2-3 měsíce, aby mohly být korigovány případné chyby v nácviku.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2092 (10. 10. 2024)
Dobrý den,
ráda bych se zeptala na otázku ohledně nutné kvalifikaci klinického logopeda. Studuji bakalářský obor Speciální pedagogika - intervence, který ukončím SZZ z logopedie a surdopedie (nejedná se o rozdělenou SZZ z logopedie a SZZ ze surdopedie). Následně bych absolvovala magisterské studium Speciální pedagogiky, kde by byly SZZ již rozděleny. Je poté možné absolvovat kurz Logoped ve zdravotnictví, když by byly SZZ z logopedie a surdopedie oddělené pouze v rámci magisterského studia?
Odpověď: Dobrý den, vše se řídí §23 zák. 96/2004 Sb., po jeho prostudování se mj. dozvíte, že ti, kteří zahájili studia po akademickém roce 2018/19, musí mít v bakalářském oboru SZ z logopedie i ze surdopedie. Doporučuji vám prostudovat příslušný paragraf a obrátit se s dotazem na studijní oddělení IPVZ Praha, kde o zařazení do postgraduálního studia definitivně rozhodují. Přeji vám hodně zdaru, dosáhnout kvalifikace klinického logopeda není jednoduché, ale stoji to za to! Klientů máme mnoho a zaslouží si plně kvalifikovanou péči toho, kdo je schopen splnit náročná kriteria. Pokoutní pokusy nekvalifikovaných podnikatelů v našem oboru vnímáme jako velmi problematické - jsou pro klienty riskantní a často situaci jen zkomplikují.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2091 (10. 10. 2024)
Dobry den, dcera je ve druhe tride ma zrejme selektivni mutismus. Ve skole pouze septa. Bohuzel se ani casem mluveni na verejnosti - ve skole - nezlepsilo. Vadu reci nema zadnou, ale mozna by ji logoped pomohl i v tomto? Obracim se na ped.psych.poradnu, ale do te doby bych rada necim zacala…hezky den. I. D.
Odpověď: Dobrý den, klinický logoped se věnuje mj. i dětem s dg. selektivní mutismus. Doporučuji poprosit o žádanku u dětského lékaře a objednat se u klinického logopeda. Možná bude vhodná i terapie dětského psychologa. Často je nutno probrat dynamiku vztahů celé rodiny. Neváhejte vše probrat s odborníky, řešení může být na dosah.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2090 (9. 10. 2024)
Dobry den synovi budou 3 roky v listopadu řekne máma táta bába děda háji pít haf bu Aouto gól misi děti vyc mi ne řekne
Odpověď: Dobrý den, dle toho co píšete, soudím, že potřebujete kvalifikované vedení klinického logopeda. Prosím požádejte pediatra o žádanku na klinickou logopedii. Tam s Vámi proberou vhodné metody stimulace a další postup. Pokud se už nyní zajímáte o náměty, jak s dítkem pracovat, prosím, prohlédněte si odpovědi pod dřívějšími dotazy na toto téma. Nebo si v knihovně půjčte knihu: Jak mluvit s dětmi od narození do tří let (autorky Horňáková, Kapalková, Mikulajová, vydána v r. 2009 v nakladatelství Portál).
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2089 (7. 10. 2024)
Dobrý den chtěla bych se zeptat .Vnuk 14 let stále spatne vyslovuje r,ř,s,zni jako by šislal.Je možnost aby zacal navštěvovat logopedie a popřípadě jak postupovat.Dekuji N.M.
Odpověď: Dobrý den, požádejte prosím pediatra o vystavení žádanky a objednejte se ke klinickému logopedovi. Pokud žádanku nezískáte, budete si muset péči hradit sami. I tak se ale objednejte ke klinickému logopedovi, u něhož máte záruku jednak postgraduálního nejen pedagogického vzdělání, jednak bohatých zkušenosti z praxe - u stovek či tisíců klientů... U větších dětí, kde problémy "nezmizely samy od sebe" je nutno pečlivě posoudit, zda poruchy řeči mají neurovývojový podklad, zda jsou provázány s dyspraxií či jinými poruchami. Což vám žádná (sic obětavá, ale nelegálně podnikající) paní s "pedagogickou či logohrátkovou poradnou ohledně vývoje řeči" nemůže plnohodnotně nahradit. Po zahájení péče je nutný pravidelný domácí trénink ve spolupráci s dospělým. Bez odhodlání a motivace to nepůjde. Ale výhodou tohoto věku bývají dobré pracovní schopnosti a vnitřní motivace zbavit se určitého stigmatu. Tak ať se zadaří ke spokojenosti všech!
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2088 (26. 9. 2024)
Dobrý den, dcera 2 roky a 2 měsíce při učení nových slov, zopakuje u některých pouze poslední písmeno, většinou jsou to slova končící na písmena a, o. Slova jako máma atd. která používá dlouho, říká správně. Lze to nějak řešit nebo máme počkat. Moc děkuji
Odpověď: Dobrý den, ponechejte ještě dceři čas na zrání. Mezitím je vhodné nabízet k učení menší celky, nikoli dlouhá slova. Např. opakovat jednoduchá dvouslabičná slova či při hře probírat různé slabiky (trubka troubí: tutu, toto, tata, balon bouchá: bobo bebe baba atd.... doprovázet vše hrou s různými předměty či obrázky (trubky, balónku) a probírat takto všechny vyvozené souhlásky. Možná se vám to zdá příliš jednoduché, ale je lépe fixovat malé úseky a u toho trénovat sluchovou pozornost a paměť, než dítě zahltit nedostupnými úkoly. Pokud se bude blížit třetí rok a bude vás u dítěte znepokojovat malá slovní zásoba a chudé věty nebo místo nových slov bude dítko opakovat jen poslední slabiku, vyhledejte prosím klinického logopeda.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2087 (21. 9. 2024)
Dobrý den,
Syn teď nastoupil do školky, druhý den už nechtěl, problém, odevzdali jsme ho tam trošku přes sílu, další den totální zásek. Hysterie, že je školka fuj, atd. Na druhou stranu na cvičení do sokola nebo jinam mezi děti bez problému…K tomu ale přišlo nachlazení a před třemi dny zničehonic začal koktat. Zvláštně. Chvíli mluví plyně a pak se zasekne ma první slabice nebo naopak na poslední, což nebývá obvyklé. Sem tam to doprovází záškub, ale to jen minimálně. Celkově mluví zatím chvíli, ale přišlo toto.
Děkuji, MK
Odpověď: Dobrý den, doporučuji obrátit se na pediatra a zkonzultovat s ním celkový stav hocha a užitečnost vyšetření u dětského neurologa. Dobré bude objednat se i ke klinickému logopedovi, aby pomohl posoudit vývoj komunikačních schopností a vhodné postupy, jak pokračovat dále. Je možné, že na začátku školního roku došlo ke kumulaci mnoha nepříznivých zátěžových faktorů a situace se brzy zklidní. Ale zároveň je důležité něco nepodcenit, přece jen se jedná o dítě s opožděním vývoje řeči (na dálku nedovedeme poznat, z jakého důvodu) a s narušenou plynulostí řeči.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2086 (19. 9. 2024)
Dobrý den můj známý je po mrtvici a nemluví, ale je cizinec a neumí český. Je vhodná pro něj logopedie? Děkuji
Odpověď: Dobrý den, obnovování komunikace po cévní mozkové příhodě potřebuje každý nezávisle na rodném jazyce. Jestliže logoped neovládá jazyk klienta, není to sice ideální, ale i tak je možno se pokusit s klientem pracovat. Sezení slouží například k tomu, aby se komunikační partner pacienta naučil, co a jak trénovat, jaký materiál ke cvičení si připravit (například oblíbené písně atd.) Nemusí doslovně překládat projev pacienta na sezení, ono to ani nelze. Může ale terapeutovi předvést, jak zní správná varianta toho, o co se pokouší pacient. Je na terapeutovi, aby si vše vyšetřil třeba pozorováním a zhodnotil i neverbální oblasti - například zrakové a prostorové vnímání, tempo řeči, emoční rovinu atd. Možností má mnoho. Je ale důležité svěřit se někomu, kdo má s obtížemi objevujícími se po cévní mozkové příhodě bohaté zkušenosti. Pokud dojde k situaci, že terapeut a pacient nemají žádný společný jazyk a není ani možno využít pomoci prostředníka - komunikačního partnera, který se klientovi pravidelně věnuje v domácím prostředí, jsou možnosti terapie velice omezené.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2085 (17. 9. 2024)
Dobrý den,
jsem učitelka na ZŠ, do 6. třídy mi nastoupil velmi inteligentní chlapec, sportovec, ale s nepřehlédnutelnou vadou řeči. Na adaptačním kurzu si lektoři mysleli, že je z Ukrajiny. Poraďte mi, prosím, jak jej a jeho rodiče mám motivovat, aby začal řešit logopedii.
Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, zde každá rada drahá. Doporučila bych především velikou opatrnost. Nikdy nevíte, zda už hoch neprošel dlouhodobou péčí, ale v důsledku toho, že má jisté neurovývojové mantinely, se nepodařilo více zvládnout. I sportovně nadaní a chytří mohou mít závažné neurologické omezení v oblasti obličeje a úst - nervy ovládající tuto oblast je neposlouchají, jak mají. Nebo se potýkají s obtížným jazykovým vývojem, ale zato jsou nadaní např. v technických či přírodovědných oborech. Jde o zdravotní problém, nikoli výchovný. Můžete si taktně a bez účasti hocha zkusit promluvit s rodiči, jak na komunikační potíže nazírají, co pro zlepšení udělali atp. Je na nich, jaké zdravotní informace vám budou ochotni poskytnout. Pokud se opravdu jedná jen o prostou zanedbanost a laické doufání "říkali nám, že se to časem bude lepšit samo", zkusila bych motivovat profesní budoucností šikovného hocha. I přes velký úpadek současné mluvní kultury existuje stále mnoho profesí a oborů, kde je nezbytný kultivovaný a estetický projev.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2084 (6. 9. 2024)
Dobry vecer, zhruba od 15.let se mi zacalo zrychlovat tempo reci. Dnes je mi 38.let a mluvim tak rychle, ze mi skoro nikdo nerozumi. Dost me to trapi, ale nyni mam 3.letou dceru a mam obavy, at ode me nepochiti spatnou vyslovnost. Stydim se jit pro zadanku, celkove nejsem schopna komunikovat s cizimi lidmi. Je sance aspon na castecne vyleceni? Nekdy dokonce nerozumim sama sobe, jak se slysim a cim vic se snazim soustredit, tim je to horsi. posledni dobou zacinam mit i psychicke problemy. Dekuji za odpoved
Odpověď: Dobrý den, Vaše potíže jsou s velkou pravděpodobností spojeny s psychickými potížemi, např. s nejistotou, úzkostí, vnitřním napětím, dávným traumatem. Bylo by vhodné vyhledat pomoc psychologa a následně napojit péči klinického logopeda, který může pomoci s obnovou návyků plynulé řeči. Nebojte se říci si o pomoc, může to být jenom lepší. Stydění se znamená, že jste v jakési defenzívě, a to není dobré, zkuste najít energii a začít.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2083 (6. 9. 2024)
Dobry den, mamka ma ALS a k zahusteni tekutin pozivame Nutilis Powder(zatim 1 odm./3dcl). Chtel sem se zeptat na nakou alernativu na noc(prirodni nebo zahustovadla) , Nutilis se musi vypit do dvou hodin od rozmichani. Mamka se behem noci probouzi a kasle, ma rada neco na zapiti.
Děkuji
Odpověď: Dobrý den, zahušťovadla se obecně vyrábí buď na bázi škrobu (to užíváte u vás) nebo na bázi xanthanové a guarové gumy. Ty druhé mají delší výdrž v čase, vydrží mnohem více hodin. Na obalech těchto výrobků najdete slůvko “Clear”, toto označení užívají různí výrobci, nejen Nutilis. Pokud se maminka v noci budí a kašle, může to být způsobeno zatékáním slin do dýchacích cest. Zatečených slin se už nelze zbavit polykáním, bylo by dobré je vykašlat. Na to maminka nemá asi sílu, ale mohlo by jí pomoci pořízení speciálního přístroje - tzv. kašlacího asistenta, který jí s odstraněním nadbytečných tekutin a hlenů pomůže. Také je třeba zvážit režimová opatření, která by jí pomohla - napolohovat lůžko do polosedu či ležet na boku, na více polštářích. Je vhodné, aby maminka byla ohledně polykacích potíží podrobně vyšetřena a poučena o možnostech, jak si ulehčit. Obraťte se na klinického logopeda, který vás nasměruje, případně poradí specializované pracoviště.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2082 (3. 9. 2024)
Dobrý den chtěla bych se zeptat, můj starší syn chodí k paní na logopedii do Písku. Jsme tam velmi spokojeni, v podstatě se mu věnuje delší čas prostě to co to dítě potřebuje. Vše je vždy vysvětlené jak synovi taky mě. Můj druhý mladší syn chodí do XYXY (promazáno red.) protože v Písku už nemají kapacitu na to přibrat další děti a ve XYXY je to tak něco kolem pěti minut, a v podstatě kdybych neměla už zkušenost, tak vůbec nevím jak s dítětem pracovat. Proč není na XYXY lepší péče?
Odpověď: Dobrý den, Vaše sdělení a obavy bereme velmi vážně. Pokud sezení trvá nápadně krátkou dobu, zkuste se nejprve domluvit přímo na pracovišti, co vše Vám schází - vysvětlení jak cvičit doma a dostatečně dlouhé sezení. Nejlepší je řešit vše osobně na místě. Též můžete odeslat svůj podnět na e-adresu etickakomise@aklcr.cz, s uvedením adresy pracoviště, jména poskytovatele, data ošetření a také přesných časů vstupu a výstupu z místnosti ambulance. Vaším podnětem se budeme zabývat, situaci prošetříme a dáme Vám vědět. Upozorňuji, že se zabýváme pouze podněty podanými cestou uvedeného emailu a nereagujeme na anonymy.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2080 (18. 8. 2024)
Dobrý den, s dcerou chodime na logooedii, je ji 6 let.. Ma problém s R.. Ve slovech a při cvičení R v pořádku říka když je společně TR a DR.. Jinak samostane R a ani s jinými písmenka nevyslovy.. Poradite nám prosim
Odpověď: Dobrý den, zřejmě se jedná o počáteční fázi nácviku a je nutno tomu dát chvíli čas a mezitím pracovat i na zvyšování obratnosti jazyka a též si ověřovat, zda je správné napětí na hrotu jazyka. Taky je vhodné neupínat se jen na vibrační provedení trrrr drrrr a ostatní pozice hlásky r ve slovech zkoušet přes substituční úder - jakoby d. Věřím, že při osobní konzultaci s klinickým logopedem Vám bude vše potřebné erudovaně předvedeno a rychle vše zvládnete.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2079 (13. 8. 2024)
Dobrý den, prosím o radu. Mám tříletou vnučku (06/2021), která v poslední době pěkně mluví ve větách. Nevím, zda to není brzy nějak procvičovat, ale nejdou jí některá písmena uprostřed slova, přestože jinak písmena vyslovit umí.
Např. řekne myš, ale u my-ka (š vynechá),
dále říká např. babi-ka (babička), Deni-ka (Deniska), ko-ka (kočka). Slova např. sova, čičina,
Poradila byste způsob, jak s,š,č uprostřed slova procvičit?
Dále používá j místo z/ž - např. jajíc, jába. Moc děkuji, K.
Odpověď: Dobrý den, můžete zkusit říkat slova zatím po částech, ale netlačit hned na spojování do celků. Předříkávat myš (a vnučka opakuje myš), potom ka (a vnučka opakuje ka). Můžete si i ukazovat na rukou - jedna ruka (a my s ní) říká myš a druhá ruka (a my s ní) říká ka. Je nutno vše zkoušet dlouhodobě, trpělivě a ponechat dítěti čas, aby vše zpracovalo a naučilo se řadit části slov za sebe. Pokud dívenka neumí zatím opakovat hlásky z ž, je vhodné jí ještě ponechat čas na vývoj, soustředit se teď na nácvik c č s š uprostřed slov a později se poradit s logopedem osobně. V tomto už nemohu poradit na dálku. Přeji Vám hodně radosti z úspěchů vnučky!
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2078 (10. 8. 2024)
Dobrý den, syn 17 let zadrhává. Podařilo se mi ho konečně přesvědčit, že je opravdu nutné vyhledat pomoc odborníka. Jak máme postupovat? Na koho se obrátit?
Děkuji za odpověď.
MP
Odpověď: Dobrý den, požádejte lékaře o žádanku na logopedickou péči a objednejte se u klinického logopeda, kterého si vyberete. K čekací době se nedokážu vyjádřit, v různých regionech se může lišit. Zkuste kontaktovat např. kolegu PhDr. J. Dezorta, Ph.D., který pracuje v Brně a na tuto problematiku se hodně zaměřuje.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2077 (5. 8. 2024)
Dobrý den. Mám 2,5 leteho syna který má problém s písmenkem T - místo “T” říká “K”… Táta - káka
,auto - auko, domu - gomu, nechci - nehi. Umí říct K ale ve větě K už neřekne a nahradí ho “H”. Nemluví vůbec přes jazyk. I když se ho to snažím učit tak nic. Jsme objednány na logopedii ve 4 letech stim, ze ve školce se muže prý zlepšit. Ale bojím se zda to není pozdě. Dekuji
Odpověď: Dobrý den, z Vaší situace by se daly vytáhnout alespoň dva dílčí problémy, na které se můžete zaměřit a pokusit se řešit je vlastními silami. Jeden je “nezafixovaná hláska k” a druhý “posun artikulační báze dozadu”, tzn., kromě jiného, že dítě málo používá při řeči hrot jazyka. Můžete tedy nenásilně fixovat slabiky s hláskou k při různých motivacích (např.: kohoutek volá “kiki keke kaka koko kuku” atp.), později fixovat i jednoduchá slova. Druhý úkol - aktivizovat hrot - můžete plnit při různých hrách (odstrkávání křupky umístěné na horní dásni atp.). Na dálku nemohu posoudit, zda je to dostatečné či pozdě, když se na logopedii dostanete až ve 4 letech. Pokud se u Vašeho dítěte jedná pouze o vadu výslovnosti a nemá širší potíže, není to pozdě.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2076 (1. 8. 2024)
Dobrý den,
zajímalo by mne, zda má nošení rovnátek vliv na nácvik správné výslovnosti. Syn špatně vyslovuje sykavky a R a Ř a nyní hrozí, že by mohl nosit rovnátka.
Odpověď: Dobrý den, nemusíte mít obavy, po pár dnech zvykání je pro dítě všechno jako dříve. Postupně se upravuje čelistní oblouk a postavení zubů a postupně probíhá i hledání, vyvozování, nácvik a fixace správného výdechu středem či přes hrot jazyka. Změny v anatomických poměrech, které se dějí ze dne na den, jsou tak malé, že při nácviku nepůsobí problém. Materiál rovnátek po zvyknutí nezavazí, případné nežádoucí tření lze eliminovat přetřením problémových míst speciální roztíratelnou hmotou. Úprava čelistního oblouku a postavení zubů do správné pozice mohou postupně dokonce pomoci, protože výdech může proudit žádoucím směrem.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2075 (29. 7. 2024)
Dobrý den,
od dětství mám potíže mluvit, pokud mluvím mám sevřené hrdlo a hlas nepřirozeně vysoko. Na psychiatrii mi byl diagnostikován mutismus a sociální úzkosti. Bohužel nevím, jak s hlasem pracovat, abych ho mohla napravit. Na psychiatrii mi předepíšou prášky, ale ohledně tohoto problému mi neporadí. Mohla bych Vás poprosit o radu, ke komu se s tímto problémem mohu obrátit?
Mockrát Vám děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, dle mého názoru by pro Vás mohla být prospěšná psychoterapie - např. kognitivně behaviorální terapie a též terapie u klinického logopeda, který se zabývá hlasovou terapií, přesněji terapií mluvního hlasu. U foniatra, psychiatra či praktického lékaře poproste o vystavení žádanky na logopedickou péči a vyhledejte si v Adresáři pracovišť na našem webu odborníka, který bude mít volnou kapacitu. Mnoho kolegů a kolegyň absolvovalo certifikované kurzy hlasové terapie a u nich budete v těch správných rukou. Kromě klinických logopedů se hlasovou terapií zabývají někteří foniatři. Vždy je to o individuální domluvě, na co se lékař více specializuje.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2074 (29. 7. 2024)
Dobrý den, zajímám se o práci klinického logopeda a ráda bych se zeptala na dotaz. Mám vystudovaný bakalářský obor pediatrické ošetřovatelství (státní zkouška nebyla ze speciální pedagogiky) a momentálně si dávám přihlášku na kurz celoživotního vzdělávání (Speciální pedagogika), abych dále mohla studovat navazující magisterský obor Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností. Je nějaká možnost se poté hlásit na atestační zkoušky Klinického logopeda?
Děkuji moc předem za odpověď.
Hezký den
Glogerová
Odpověď: Dobrý den, dle platné legislativy je nutno složit bakalářské i magisterské SZZ z logopedie a surdopedie při studiu pedagogických oborů či vystudovat jednooborovou logopedii. Více možností zákon t.č. neumožňuje, ale do konce r. 2025 jsou uznávány určité výjimky (např. prominutí SZZ ze surdopedie.) Případně se můžete obrátit se svým dotazem na IPVZ Praha, kde jsou kompetentní rozhodnout ohledně zařazování do postgraduálního studia v oboru klinická logopedie.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2073 (26. 7. 2024)
Dobrý deň, syn (10), absolvoval logopedickú intervenciu, rotacizmis,.naučil sa správne vyslovovať. Navštevuje triedu pre intelektovo nadané deti. Problém je, že správne vyslovovať odmieta. Používa svoje francúzske r. Tri staršie sestry po logopedickej terapii vyslovujú správne. Matka, manželka vyslovuje r nesprávne. Ako mám mám u syna navodiť používanie správnej výslovnosti?
Odpověď: Dobrý den, pokud je hláska vyvozena a nedaří se automatizace v běžné řeči, je nutno se více zaměřit se na motivaci - ať vnitřní, která se objevuje spolu s uvědoměním a přáním samotného dítěte či vnější. Samozřejmě může negativně působit i nepřesný mluvní vzor maminky, ale není to určitě to zásadní. Tři starší sestry jsou toho důkazem. Někdy pomůže nahrávat a dávat dítěti poslouchat jeho projev s hrdelním rrr. Často jsou právě starší děti překvapeny, jak jejich výslovnost doopravdy zní. Je také možno dávat dítěti úkol rozlišovat, zda mu předříkáváme hrdelní rrr či normální rrr a nechat jej hledat chyby. Jindy je třeba se zamyslet, zda se nejedná o nějaký vnitřní vzdor či pózu a tudíž sníženou motivaci. Také je třeba ověřit si zvládnutí r - zda dítě rutinně zvládá opakovat celé věty o 5 slovech s použitím správného r, nejen jedno slovo. Pokud překonáte toto technické úskalí a užívání hlásky stále nikde, můžete zkusit dostatečně lákavou vnější motivaci a postupně zvyšovat časové úseky - "teď celou dobu hovoru (5-10 min) budeme spolu mluvit dobře a ….(společný fotbálek?)….následuje". Třeba po týdnu časový úsek o něco prodloužit. Možností, jak motivovat zvnějšku (mlsání, výlet, hra...), je také mnoho. Záleží hodně na rodině, jaký typ motivace upřednostňuje…
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2072 (22. 7. 2024)
Dobrý den, v jakých případech by měl klinický logoped doporučit sluchový trénink Benaudira? A je prokázáno, že tato metoda funguje?
Velmi děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, klinický logoped je zdravotník, a ten by měl doporučovat jen metody, které jsou vědecky podepřeny a ověřeny. Benaudira patří t.č. k alternativním metodám. I přes účinnou reklamu a popularitu bohužel není k dispozici žádné "systematic reviews" (vědecký souhrn všech dosavadních výzkumů a poznatků o metodě), které by potvrdilo účinnost této metody. Takže pokud se ptáte skutečně na vědecky průkazný efekt, tak musím odpovědět, že účinnost není prokázána. Výzkum má svá přísná pravidla a metodiku. Rozhodně nestačí provést studii třeba na 50 lidech a zjistit, že "většině to pomohlo", nebo mít "vlastní dobrou zkušenost", to je pro objektivní vědecké závěry opravdu málo. Z druhé strany, i my, kliničtí logopedi, lidsky chápeme snahu rodičů hledat a zkoušet cokoli, co by snad mohlo nějak pomoci a někteří naši kolegové dokonce maji Benaudiru v nadstandardní nabídce a zkouší... Ale nezapomínejme na nejzákladnější poznatek, že vývoj u neurovývojových poruch probíhá často ve výrazných skocích a ty skoky se mohou časově potkat s jakoukoli metodou...
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2071 (14. 7. 2024)
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, zda existují terénní logodie v Moravskoslezském kraji nebo zda tato možnost vůbec není. Babička leží v LDN po epileptických záchvatech a suspektní poškození mozku po narkoze, takže v tomto zařízení vůbec možnost logopedie není. Po těchto poškození zřejmě trpí afázii dle mého názoru. Před hospitalizací byla plně lucidní, neměla žádný mozkový deficit.
Děkuji
Odpověď: Dobrý den, o terénní službě v MS kraji mi není nic známo. Je zřejmě nutno si individuálně domluvit s odborníkem vybraným z Adresáře pracovišť na našem webu, zda by měl kapacitu dojíždět za Vaší babičkou. Pokud jde o úhradu péče - logopedie na LDN by měla být hrazena z prostředků určených na tzv. ošetřovatelský den, což může být problém. Pokud by zdravotní pojišťovny a zdravotnické zařízení neakceptovaly postup, že docházející klinický logoped vystaví fakturu zdravotnickému zařízení a to ji proplatí, bude zřejmě nutno si péči hradit přímo, tj. z Vašich prostředků. Podmínky v různých krajích se mohou lišit, proto je nezbytné, abyste si zjistili podmínky přímo na Vaší LDN. Dále musím zdůraznit, že babiččiny potíže mohou být širší, nejen ve verbální rovině. Posouzení stavu a případná další vyšetření jsou v kompetenci lékaře. Přeji babičce brzké zlepšení stavu!
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2070 (7. 7. 2024)
Dobrý den, spadá pod logopedy i myofunkční terapie? Nevím, kde se tímto zabývají, ale nejčastěji jsem tuto terapii našla ve spojitosti s logopedií. Je to něco, čemu se logopedi věnují běžně nebo je to spíš výsada logopedů se speciálními kurzy?
Odpověď: Dobrý den, s myofunkční terapií se zájemci mohou seznámit v postgraduálních kurzech, které sice nepatří mezi povinné kurzy, ale jsou velmi rozšířené, nevnímáme je jako něco unikátního. V terapii pak mohou být kombinovány prvky a přístupy více různých terapií, nejen striktně jeden systém. Prvky myofunkční terapie používá prakticky každý náš kolega/kolegyně, pokud se věnuje rozvoji orofaciální motoriky, aniž by to takto pojmenovával/a před klientem. Klinický logoped pracuje s komplexním zaměřením na celistvého člověka a jeho potřeby, nikoli jen jako uplatňovatel jedné určité metody.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2068 (2. 7. 2024)
Dobrý den, prosím o radu. S dcerou jsme navštěvovali logopedii cca od 5 let, přesto má stále problémy s vyslovováním R a Ř. Dnes je jí 10 let a R vyslovuje,ale pouze uprostřed slova po souhlásce (strom, princ, král apod.), jakmile je R na začátku slova, neřekne ho, stejně jako třeba ve slovech aura, koruna apod. Ř není slyšet vůbec. Sama si uvědomuje, že to neumí a je z toho nešťastná. Můžeme jí nějak pomoci sami doma nebo je lepší navštívit logopeda? Děkuji za odpověď, Zapalačová
Odpověď: Dobrý den, váš problém bych popsala, že se daří R ve shlucích a nedaří se R v otevřených slabikách. Obrátila bych se na klinického logopeda. Ten si posoudí stav motoriky, anatomické poměry, zlozvyky atd. a dle toho zvolí adekvátní metodu vyvozování. Vy doma zatím můžete zkoušet rychlé údery hrotu jazyka o horní dáseň (zní to jako DDD), u toho mít stále otevřená ústa jako na hlásku O, vydržet takto aspoň 7 vteřin. Pokud přijdete s takto rozcvičenými svaly, nebývá obvykle vyvození vibrant problematické. Pokud je toto obtížné, musíte vyčkat na osobní konzultaci, jak dál. Existují i metody přímého rozfoukání vhodné u atypické oromotoriky, ale vše se na dálku poradit nedá. Je plno dalších faktorů, které mohou ovlivnit vyvození a užívaní hlásek v řeči.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2067 (26. 6. 2024)
dobrý den,mému vnukovi bude v září 5 let ,byla mu diagnostikována smíšená vývojová dysfázie ,převážně expresivní.
Zijí v Kraslicích ,ovšem není problém my prarodiče bydlíme v Praze ,můžete nám doporučit stacionář na intenzivní řečovou rehabilitaci.
Byl nám doporučen v Žitné ulici ,ovšem objednání je až za 18 měsíců.
děkuji Škábová
Odpověď: Dobrý den, v Praze je jedna možnost, diagnostické a léčebné pobyty probíhají na Foniatrické klinice VFN v Žitné ul. Další možnosti jsou v Brně na Soukromé klinice LOGO s.r.o. a v Dětském logopedickém centru Synkova ul., potom v Ústí nad Labem v Centru komplexní péče Demosthenes.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2066 (20. 6. 2024)
Dobrý den,
syn 2,5 roku mluví celkem hezky, co se týče bohatosti slov.
V poslední době se zadrhává.. Há á á ásiči.. jakoby to zpíval a nemohl se z toho písmene dostat, i na "ó"..
Kdy je vhodne vyhledat logopeda? Jsou na to nějaká cvičení? Dechová, s jazykem,...?
Děkuji za odpověď
S pozdravem
K. Š.
Odpověď: Dobrý den, stává se to poměrně běžně, ale pokud tyto potíže přetrvávají pár týdnů, je dobré vše zkonzultovat s klinickým logopedem. Obecně řečeno - užitečné je rozvíjet mluvní schopnosti (například podporovat schopnost řazení slabik i slov, programování, rytmizování), zabránit vědomé i podvědomé psychické traumatizaci, zvolnit mluvní tempo celé rodiny. Můžete si pročíst i pár starších odpovědí v online poradně na toto téma a načerpat tam inspiraci. Do amatérských cvičení dechu a jazyka se nepouštějte, mohou dítě i poškodit. Nejsou to cvičení zaměřená na příčinu potíží. Konkrétní rady určené přímo vaši rodině vám může dát odborník jen na osobní konzultaci...
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2064 (18. 6. 2024)
Dobrý den, dcera 3,5 roku neříká K. Máme už žádanku od paní doktorky, ale zatím jsme narazili jen na placené Logopedie. Bydlíme v Dolních Brezanech u Prahy. Nemám s nějakou klinikou zkušenost, kde by byla šance se dostat? Předem děkuji H.
Odpověď: Dobrý, den, nezbývá než prohledat na našem webu AKL "Adresář pracovišť" a obvolávat si příslušná pracoviště. Taky je možno sledovat FB AKL, kde v případě vzniku nového pracoviště (občas se takové zázraky dějí) oznamujeme volnou kapacitu.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2063 (16. 6. 2024)
Dobrý den, paní doktorko. Prosím o radu a pomoc. Mám tří letého vnoučka Filípka. Stále vůbec nemluví, nyní se naučil jen ano-yes, ne-no. Od září má nastoupit do státní mateřské školky a já jako babička mám o vnuka strach, jak tam bude komunikovat. Má čtyřletou sestru Simonku, která s ním neustále komunikuje, ale vnuk nereaguje. Filípek nereaguje ani na otázku, co to je za vlak, auto. Prosím o radu, jsem zoufalá, dcera ho stále omlouvá, že je ještě malý.
Odpověď: Dobrý den, jako babička máte bohužel ztíženou pozici, protože nejste zákonným zástupcem a nemáte právo žádat vyšetření a konzultace ohledně dítěte u odborníků. Ale můžete se snažit rozvíjet komunikaci neverbálními prostředky - gesty, mimikou, u společné hry - třeba přikládáním obrázků k reálným předmětům a naopak, hodně podporovat hry s různými skládankami či rytmizaci na klíně a vůbec společné zábavy - foukání do dechových hraček, bublifuku atp., pinkání balónku atd. Pokud by se vám nedařilo ani takto rozvíjet kontakt s dítětem, nezbývá než věřit, že i pedagogové v mš budou mít snahu upozornit rodiče na odlišný vývoj a rodiče nasměrují, aby situaci co nejdříve řešili. Pokud bude kontakt s dítětem navázán alespoň v neverbální rovině, věřím, že to v mš využijí a třeba i rozvinou. Lidská komunikace není vázána jen na artikulované zvuky a slova, lze komunikovat i neverbálně a třeba i s pomocí kartiček a gest.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2061 (11. 6. 2024)
Dobry den, syn 7 mesicu dycha nosem, ale ma vetsinu dne i noci otevrenou pusu jiz od narozeni. Prosim jakym zpusobem resit a je vhodne vyhledat jako prvni klinickeho logopeda nebo napr.zajit na orl? Je potreba zadanka od pediatra nebo je mozne resit bez? Dekuji moc. Daniela J.
Odpověď: Dobrý den, nejdříve bude vhodné vyloučit či posoudit organickou příčinu při vyšetření u otorinolaryngologa či foniatra. Jelikož se nejedná o akutní onemocnění, bývá výhodnější se objednat, pokud to lékař umožňuje. Při objednávání se ujistěte, zda můžete přijít přímo, bez žádanky praktika. Mělo by to být možné. Potom bude dobré získat žádanku na vyšetření k logopedovi - tu může vystavit kterýkoli lékař, který má smlouvu s vaší zdravotní pojišťovnou. Pak zbývá vyhledat si klinického logopeda, která se zabývá orofaciální stimulací v raném věku.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2060 (8. 6. 2024)
Dobrý den,
mám dotaz ohledně verbální dyspraxie. Dle klasifikace poruch NKS bych chtěla vědět, do kterých poruch se řadí. Osobně bych ji zařadila mezi poruchy vývoje řeči. Dělám si kurz logopedické prevence pro ZŠ. Děkuji předem za odpověď. ŠD.
Odpověď: Dobrý den, v zásadě máte pravdu, verbální dyspraxie je dle klasifikace MKN 11 vývojová porucha zvuku řeči. Spadá pod poruchy vývoje řeči a jazyka, které patří do velké skupiny neurovývojových poruch.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2059 (6. 6. 2024)
Moc prosím , vnučka 15 let zadrháva v řeči , ale hlavni problem je , že říká přeřeky , nesmysly a nedojde jí to. Třeba vejce je zelenina. děkuji S.
Odpověď: Dobrý den, pokud se jedná o čerstvou změnu a dosud byla vnučka bez potíží, obraťte se na dětského neurologa. Jestli jde o dlouhodobý problém, pak je pravděpodobné, že dívenka už byla vyšetřena někdy v minulosti psychologem či logopedem a ti by zákonnému zástupci měli poskytnout vysvětlení, proč se objevují tyto potíže a jaké jsou možnosti terapie. Pokud dívenka vyšetřena nebyla, obraťte se na klinického logopeda. Různé příčiny si žádají různé postupy. Jestliže vnuččiny obtíže pramení z vývojové dysfázie, může se jednat např. o váznoucí operaci výběru adekvátního pojmu a je vhodné to trénovat, jestli potíže pramení především z mentálního deficitu, pomůže spíše dlouhodobé upevňování s názornou podporou. Pokud potíže pramení z kolísavé koncentrace, zaměřujeme se v tréninku na ni. Tolik jen pro ilustraci, možností je mnoho.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2058 (4. 6. 2024)
Dobrý den syn (4,5let) dle vyšetření dětské psycholozky se jedná o vývojovou poruchu řeči, ve smyslu expresivní dysfazie, zatim smíšené.
Vyšetření na neurologii,foniatrii a ORL jsou bez nálezu.
Potřebovali bychom do péče klinickeho logopeda,ale nedaří se nám žádného volného sehnat .Mohla bych poprosit o radu,jak dal postupovat?.
Předem děkuji za odpověď. J.Š., Karlovarský kraj
Předem Vám moc děkuji za Vaši odpověď
Odpověď: Dobrý den, praxe mne naučila mnohému, mj. i tomu, že nemohu vyřešit vše na světě. Radu, která by vám hned vše vyřešila, bohužel nemám. Situace v Karlovarském kraji je neradostná, na 300 000 obyvatel tam připadá 8 logopedických úvazků. Pokud by bylo vypsáno výběrové řízeni odborem zdravotnictví KÚ KV kraje, pokud by se kvalifikovaný provozovatel zdravotnického zařízení přihlásil, byl vybrán a zdravotní pojišťovny by s ním uzavřely smlouvu, byla by situace o něco lepší. Napadá mne jen, vznést dotaz přímo na zainteresované instituce v KV kraji, zda se něco takového nechystá. Doporučím také nechat se zapsat do pořadníku u klinického logopeda, pokud jej vede nebo se obrátit na zařízení v jiném kraji. Možná vás to překvapí, ale sezení slouží hlavně k ponaučení, jak s dítětem dlouhodobě pracovat - nenahrazuje domácí cvičení, takže i sezení jednou za měsíc mohou velmi dobře plnit svůj účel.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2057 (30. 5. 2024)
Mohla bych Vás poprosit i popis základních symptomů Brocovy afázie u dospělého klienta? Prosím o návrh konkrétních podpůrných opatření a možností intervence.
Odpověď: Dobrý den, Váš dotaz je nesmírně rozsáhlý. Nelze na něj v rámci online poradny dostatečně odpovědět. Obecně se u tohoto typu afázií zaměřujeme především na obnovování verbální produkce, tvorby věty a na rozvoj porozumění a komunikace vůbec. Velmi záleží na tíži poruchy, míře postižení mozku, premorbidní úrovni, přidružených onemocněních a na mnoha dalších faktorech. Konkrétní terapeutické cíle a metody jak cvičit by mi zabraly cca 3 stránky A4, pokud by byly určeny kolegovi. Pro laiky musím spíše zdůraznit, JAK NEZAČÍNAT = vyvozovat hlásky, pracovat s abecedou, se slabikářem, spoléhat na psaní, rozvíjet levou ruku v grafomotorice. V každém případě je nutno obrátit se na klinického logopeda, protože metody, které užívá školní pedagog pracující s dětmi, mohou pacienta velmi poškodit a zabrzdit. Obnovování jazykového systému u afázie vychází z toho, co si dospělý pacient osvojil již před onemocněním a má to uloženo v dlouhodobé paměti. Nevyužívají se metody výuky a podpůrná opatření vhodná pro dětský věk.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2056 (29. 5. 2024)
Dobrý den, mohla bych se zeptat, jakou práci (spojenou s logopedií) mohu vykonávat, pokud mám bakaláře ze speciální pedagogiky a logopedie? A případně co za logopedickou činnost mohu bez dozoru vykonávat, pokud složím magisterské zkoušky, ale už ne atestaci?
Předem děkuji za odpověď
Odpověď: Dobrý den, ve zdravotnictví nemůžete pracovat bez dozoru, pokud nemáte ukončené postgraduální vzdělávání. Co se týče uplatnění v jiných resortech (školství, sociální služby), doporučím Vám obrátit se s dotazem přímo na konkrétní resorty či pracoviště, nerada bych Vás mystifikovala. Předpokládám, že po absolvování magisterského studia můžete pracovat například jako speciální pedagog se zaměřením na logopedii či jako školský logoped.
Vilma Mikešová 
Dotaz č. 2055 (22. 5. 2024)
Dobrý den, paní magistro,
syn má 5 let, umí vyslovit T a K, ale stále si je plete, učím ho, kde slyšíš K a T, ukaž mi K a T, vytleskání, ale nic nezabírá, učím ho, kde je jazýček (nahoře, dole). Na foniatrii jsme byli, vše v pořádku.
Mohu poprosit o nějakou radu?
Moc děkuji a přeji Vám krásný den.
Odpověď: Dobrý den, přes monitor se diagnostikovat nedá, ale domnívám se, že zřejmě zkoušíte hodně věcí najednou a dítě na to není vývojově připraveno. Pokud se nedaří diferencovat hlásky k-t ve spontánní řeči, zkuste se vrátit o stupínek níže a "jen" každou hlásku zvlášť fixovat ve větách (opakováním, u obrázků, u her). A vydržte takto třeba 3-4 týdny u každé hlásky. Teprve až bude dítě suverénně opakovat věty s hláskou k (a obdobně i s t), bude vhodné přistoupit ke cvičení diferenciace hlásek. A možná už to ani nebude třeba.
Vilma Mikešová 