On-line poradna
Na vaše dotazy odpovídá:
Mgr. et Mgr. Vilma Mikešová
klinická logopedka
Ambulance klinické logopedie
U Bečvy 2, Přerov
Nejčastější dotazy a odpovědi
Logopedie u dětí
- Kdy se má zahajovat logopedická péče u dětí?
- Jak často se chodí na logopedii?
- Synovi jsou 3 roky a mluví podle lékařky průměrně. Co mám dělat, aby se řeč dobře rozvíjela?
- Pětiletý syn začal zadrhávat, co mám dělat?
Logopedie u dospělých
- Jaké jsou možnosti logopedické péče o dospělé?
- Manžel prodělal mrtvici a mluví jen s obtížemi. Můžu mu nějak pomoci?
Zajímáte se o práci logopeda?
- Jaká je nutná kvalifikace, kdybych chtěla pracovat jako klinický logoped?
- Kde se logopedie studuje?
- Jaké jsou kompetence logopedické asistentky?
Odpovědi na tyto a další otázky najdete na stránce Často kladené dotazy.
Poradna se specializuje výhradně na logopedickou tématiku. Na nesouvisející dotazy bohužel nemůžeme odpovídat !!!
Zodpovězené dotazy
Jít na stránku: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26
Dotaz č. 2101 (22. 10. 2024)
Dobrý den, partner, žije v Praze, prodělal mrtvici. Má tracheostomii. Byl 2měsíce v bezvědomí. Zatím je v nemocnici. Ale chci si ho vzít domu. Potřebuje taky rehabilitaci, fyzioterapie. Aby byl aspoň na vozíčku a já abych ho mohla odvážet na další terapie.
Dál je potřeba, aby logoped navrhl plán léčby kvůli polykání. Partner s jazykem hýbe, dokonce se snaží mluvit.
Má dobrou mimiku v obličeji.
Jak se postupuje, když pacient nemůže chodit a na vozíček se dostane až za nějakou dobu?
Dochází logoped i domu?
Moc děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, vždy je třeba si zjistit, jaké jsou podmínky v daném místě. V Praze se můžete obrátit na Klub afázie z.s., na předsedkyni spolku, kolegyni Mgr. Zuzanu Konůpkovou.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2099 (18. 10. 2024)
Dobrý den, část nse mi stává že řeknu něco jiného než chci, při psaní na počítači se mi paletou písmena. Jsem částo unavený a motá se mi hlava.
Děkuji F.
Odpověď: Dobrý den, to co popisujete, může být příznakem velké únavy či vyčerpání. Můžete také brát veškeré potíže jako informaci, že ve vašem životním stylu je něco nevhodného a napravit to. Ale nic prosím nepodceňte a navštivte praktického lékaře či neurologa s žádostí o posouzení vašeho stavu. Vámi popisované příznaky se mohou vyskytnout u mnoha různých onemocnění. Čím dříve je začnete řešit, tím lépe. Možnosti moderní medicíny jsou obrovské a u motivovaných spolupracujících pacientů mohou pomoci k vyřešení mnoha potíží. Přeji, ať je Vám brzy lépe!
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2097 (17. 10. 2024)
Dobry den Prosim vas mam 2 rocnu vnucku a nerozprava
Odpověď: Dobrý den, váš dotaz je příliš stručný na to, abych mohla poradit něco konkrétního. Obecně platí, nevíte-li si rady s vývojem dítěte, obraťte se na odborníky. Nejdříve zkuste probrat situaci s pediatrem, ten vás po celkovém zhodnocení situace, pokud to uzná za vhodné, odešle k dalším konzultacím, například k foniatrovi, neurologovi, psychologovi, klinickému logopedovi aj. Konkrétní rady, "jak mluvit s dítětem do tří let", můžete načerpat v publikaci stejného názvu, o níž píšu v podobném dotazu níže. Pokud vnučka vůbec nemluví, soustřeďte se zatím na její neřečové dovednosti - rozvíjejte motoriku, zrakové, sluchové vnímání a komunikaci všemi způsoby - gestem, mimikou, podáním obrázku, hračky atd. Konkrétní rady je možno dát až po osobním zhodnocení vývojové úrovně dívenky.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2095 (17. 10. 2024)
Dobrý den. Potřebovala bych poradit. Syn jde na operaci krátké uzdičky, nám bylo řečeno, že musí cvičit s logopedem před a po zákroku. Ovšem tak narychlo sehnat logopeda bohužel nejde. Je nějaká možnost, že můžu s ním cvičit doma? Pokud ano, dá se někde sehnat seznam cviků? Moc bych neráda, aby ten zákrok byl zbytečný a chci mu pomoct. Předem Vám moc děkuji za odpověď!
Odpověď: Dobrý den, ano, je vhodné před i po zákroku rozcvičovat orofaciální motoriku, například rozvíjet hybnost jazyka vertikálním směrem i všemi ostatními směry, masážovat pod jazykem táhlým pohybem směrem ke hrotu či vyvíjet jemný tlak na uzdičku směrem dozadu. Konkrétní doporučení by vám měl dát ten, kdo vás na tuto problematiku upozornil. Na dálku nelze, bez znalosti konkrétních anatomických poměrů, poskytnout obecně platný postup. Na základě své mnohaleté praxe bych vás ale chtěla i trochu uklidnit, osobně jsem se nikdy nesetkala s tím, že by zákrok na uzdičce byl neefektivní proto, že byste nesprávně a nedostatečně s dítětem cvičili. Operatér musí zvolit z celé škály postupů ten adekvátní a vy po pár dnech zahájit cvičení svalů jazyka a vůbec celé obličejové oblasti, protože zkrácená podjazyková uzdička bývá často pozorována v důsledku toho, že dítě má slabší svaly a uzdičku dostatečně "neprotáhne" a nerozcvičí. Hrubší anatomické vady, tzv. přirostlý jazyk apod. bývají zpravidla zachyceny už v novorozeneckém či kojeneckém věku, kdy mohou být na překážku např. sání.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2094 (14. 10. 2024)
Dobrý den, rád bych se zeptal, zda mohu po dokončení NMgr. studia speciální pedagogiky (major) a anglického jazyka (minor), se státní závěrečnou zkouškou ze surdopedie a logopedie, pokračovat ve studiu na klinického logopeda. Na bakalářském stupni jsem totiž studoval anglický jazyk (major) a speciální pedagogiku (minor), kde logopedie a surdopedie byly pouze součástí státní zkoušky ze speciální pedagogiky a poradenství, nikoli samostatnými zkouškami. Předem děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, na podobný dotaz jsem odpovídala níže. Prosím, koukněte na to. Prostudujte prosím také §23 zák. 96/2004. Sb. Uvádíte, že SZZ byla ze speciální pedagogiky a poradenství, nikoli z logopedie a surdopedie. To může být problém, pokud jste zahájil studia až po šk r. 2018/2019.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2093 (14. 10. 2024)
Dobrý den,
syn (10 let) má problém se sykavkami, hlavně c a s. Pokud jsme cvičily jednotlivá slova, celkem se mu dařilo. Když ale vypráví, občas mu nejde vůbec rozumět. Snažím se ho upozorňovat, ale nejsem s ním stále. Ve škole patří k nejlepším ve třídě. Na logopedii jsme chodili a ukončeno bylo s tím, že teď už na tom musí pracovat sám. Je možnost ještě se této vady v jeho věku nějak zbavit nebo ji alespoň zlepšit?
Děkuji za odpověď.
P. Ř.
Odpověď: Dobrý den, dle formulace "že teď už na tom musí pracovat sám" soudím, že jste se dostali do stádia, kdy hlásky byly vyvozeny, procvičeny ve slovech a ještě zbývalo jejich zautomatizování ve spontánní řeči. Což může být nejtěžší ze všeho. Těžistě cvičení v této chvíli bývá již "doma", ale to neznamená, že má vše skončit upozorňováním "dávej si na to pozor". Po nacvičení slov je vždy nutný nácvik tvorby vět, pak několika vět, pak vyprávění. Je nutno pokračovat systematicky a důsledně, ale možnost vylepšení verbálního projevu určitě je! Mohou se objevit deficity, které brání v automatizaci, problém může být v mnoha rovinách - např. v nižší schopnosti akusticky diferencovat, programovat, diferencovat hmatové podněty atd. atd. S tím může pomoci odborník, pokud je to třeba. Na vás je, abyste trpělivě a aktivně pokračovali v domácím upevňování, například nácvikem vět u obrázků, u učebnic, při hlasitém probírání učiva do školy a odolávali frustraci, že stále nevidíte výsledky v běžné řeči. Důležité je fixovat správné návyky v klidné, pozitivní nebo pokud možno v zábavné atmosféře. Restrikce ve spontánní řeči typu "řekni to znova, dávej si pozor" nebývají efektivní a mívají jediný výsledek - odpor dítěte ke komunikaci s napomínajícím. Osobně považuji za užitečné v této fázi nácviku kontroly v ambulanci alespoň jednou za 2-3 měsíce, aby mohly být korigovány případné chyby v nácviku.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2092 (10. 10. 2024)
Dobrý den,
ráda bych se zeptala na otázku ohledně nutné kvalifikaci klinického logopeda. Studuji bakalářský obor Speciální pedagogika - intervence, který ukončím SZZ z logopedie a surdopedie (nejedná se o rozdělenou SZZ z logopedie a SZZ ze surdopedie). Následně bych absolvovala magisterské studium Speciální pedagogiky, kde by byly SZZ již rozděleny. Je poté možné absolvovat kurz Logoped ve zdravotnictví, když by byly SZZ z logopedie a surdopedie oddělené pouze v rámci magisterského studia?
Odpověď: Dobrý den, vše se řídí §23 zák. 96/2004 Sb., po jeho prostudování se mj. dozvíte, že ti, kteří zahájili studia po akademickém roce 2018/19, musí mít v bakalářském oboru SZ z logopedie i ze surdopedie. Doporučuji vám prostudovat příslušný paragraf a obrátit se s dotazem na studijní oddělení IPVZ Praha, kde o zařazení do postgraduálního studia definitivně rozhodují. Přeji vám hodně zdaru, dosáhnout kvalifikace klinického logopeda není jednoduché, ale stoji to za to! Klientů máme mnoho a zaslouží si plně kvalifikovanou péči toho, kdo je schopen splnit náročná kriteria. Pokoutní pokusy nekvalifikovaných podnikatelů v našem oboru vnímáme jako velmi problematické - jsou pro klienty riskantní a často situaci jen zkomplikují.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2091 (10. 10. 2024)
Dobry den, dcera je ve druhe tride ma zrejme selektivni mutismus. Ve skole pouze septa. Bohuzel se ani casem mluveni na verejnosti - ve skole - nezlepsilo. Vadu reci nema zadnou, ale mozna by ji logoped pomohl i v tomto? Obracim se na ped.psych.poradnu, ale do te doby bych rada necim zacala…hezky den. I. D.
Odpověď: Dobrý den, klinický logoped se věnuje mj. i dětem s dg. selektivní mutismus. Doporučuji poprosit o žádanku u dětského lékaře a objednat se u klinického logopeda. Možná bude vhodná i terapie dětského psychologa. Často je nutno probrat dynamiku vztahů celé rodiny. Neváhejte vše probrat s odborníky, řešení může být na dosah.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2090 (9. 10. 2024)
Dobry den synovi budou 3 roky v listopadu řekne máma táta bába děda háji pít haf bu Aouto gól misi děti vyc mi ne řekne
Odpověď: Dobrý den, dle toho co píšete, soudím, že potřebujete kvalifikované vedení klinického logopeda. Prosím požádejte pediatra o žádanku na klinickou logopedii. Tam s Vámi proberou vhodné metody stimulace a další postup. Pokud se už nyní zajímáte o náměty, jak s dítkem pracovat, prosím, prohlédněte si odpovědi pod dřívějšími dotazy na toto téma. Nebo si v knihovně půjčte knihu: Jak mluvit s dětmi od narození do tří let (autorky Horňáková, Kapalková, Mikulajová, vydána v r. 2009 v nakladatelství Portál).
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2089 (7. 10. 2024)
Dobrý den chtěla bych se zeptat .Vnuk 14 let stále spatne vyslovuje r,ř,s,zni jako by šislal.Je možnost aby zacal navštěvovat logopedie a popřípadě jak postupovat.Dekuji N.M.
Odpověď: Dobrý den, požádejte prosím pediatra o vystavení žádanky a objednejte se ke klinickému logopedovi. Pokud žádanku nezískáte, budete si muset péči hradit sami. I tak se ale objednejte ke klinickému logopedovi, u něhož máte záruku jednak postgraduálního nejen pedagogického vzdělání, jednak bohatých zkušenosti z praxe - u stovek či tisíců klientů... U větších dětí, kde problémy "nezmizely samy od sebe" je nutno pečlivě posoudit, zda poruchy řeči mají neurovývojový podklad, zda jsou provázány s dyspraxií či jinými poruchami. Což vám žádná (sic obětavá, ale nelegálně podnikající) paní s "pedagogickou či logohrátkovou poradnou ohledně vývoje řeči" nemůže plnohodnotně nahradit. Po zahájení péče je nutný pravidelný domácí trénink ve spolupráci s dospělým. Bez odhodlání a motivace to nepůjde. Ale výhodou tohoto věku bývají dobré pracovní schopnosti a vnitřní motivace zbavit se určitého stigmatu. Tak ať se zadaří ke spokojenosti všech!
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2088 (26. 9. 2024)
Dobrý den, dcera 2 roky a 2 měsíce při učení nových slov, zopakuje u některých pouze poslední písmeno, většinou jsou to slova končící na písmena a, o. Slova jako máma atd. která používá dlouho, říká správně. Lze to nějak řešit nebo máme počkat. Moc děkuji
Odpověď: Dobrý den, ponechejte ještě dceři čas na zrání. Mezitím je vhodné nabízet k učení menší celky, nikoli dlouhá slova. Např. opakovat jednoduchá dvouslabičná slova či při hře probírat různé slabiky (trubka troubí: tutu, toto, tata, balon bouchá: bobo bebe baba atd.... doprovázet vše hrou s různými předměty či obrázky (trubky, balónku) a probírat takto všechny vyvozené souhlásky. Možná se vám to zdá příliš jednoduché, ale je lépe fixovat malé úseky a u toho trénovat sluchovou pozornost a paměť, než dítě zahltit nedostupnými úkoly. Pokud se bude blížit třetí rok a bude vás u dítěte znepokojovat malá slovní zásoba a chudé věty nebo místo nových slov bude dítko opakovat jen poslední slabiku, vyhledejte prosím klinického logopeda.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2087 (21. 9. 2024)
Dobrý den,
Syn teď nastoupil do školky, druhý den už nechtěl, problém, odevzdali jsme ho tam trošku přes sílu, další den totální zásek. Hysterie, že je školka fuj, atd. Na druhou stranu na cvičení do sokola nebo jinam mezi děti bez problému…K tomu ale přišlo nachlazení a před třemi dny zničehonic začal koktat. Zvláštně. Chvíli mluví plyně a pak se zasekne ma první slabice nebo naopak na poslední, což nebývá obvyklé. Sem tam to doprovází záškub, ale to jen minimálně. Celkově mluví zatím chvíli, ale přišlo toto.
Děkuji, MK
Odpověď: Dobrý den, doporučuji obrátit se na pediatra a zkonzultovat s ním celkový stav hocha a užitečnost vyšetření u dětského neurologa. Dobré bude objednat se i ke klinickému logopedovi, aby pomohl posoudit vývoj komunikačních schopností a vhodné postupy, jak pokračovat dále. Je možné, že na začátku školního roku došlo ke kumulaci mnoha nepříznivých zátěžových faktorů a situace se brzy zklidní. Ale zároveň je důležité něco nepodcenit, přece jen se jedná o dítě s opožděním vývoje řeči (na dálku nedovedeme poznat, z jakého důvodu) a s narušenou plynulostí řeči.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2086 (19. 9. 2024)
Dobrý den můj známý je po mrtvici a nemluví, ale je cizinec a neumí český. Je vhodná pro něj logopedie? Děkuji
Odpověď: Dobrý den, obnovování komunikace po cévní mozkové příhodě potřebuje každý nezávisle na rodném jazyce. Jestliže logoped neovládá jazyk klienta, není to sice ideální, ale i tak je možno se pokusit s klientem pracovat. Sezení slouží například k tomu, aby se komunikační partner pacienta naučil, co a jak trénovat, jaký materiál ke cvičení si připravit (například oblíbené písně atd.) Nemusí doslovně překládat projev pacienta na sezení, ono to ani nelze. Může ale terapeutovi předvést, jak zní správná varianta toho, o co se pokouší pacient. Je na terapeutovi, aby si vše vyšetřil třeba pozorováním a zhodnotil i neverbální oblasti - například zrakové a prostorové vnímání, tempo řeči, emoční rovinu atd. Možností má mnoho. Je ale důležité svěřit se někomu, kdo má s obtížemi objevujícími se po cévní mozkové příhodě bohaté zkušenosti. Pokud dojde k situaci, že terapeut a pacient nemají žádný společný jazyk a není ani možno využít pomoci prostředníka - komunikačního partnera, který se klientovi pravidelně věnuje v domácím prostředí, jsou možnosti terapie velice omezené.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2085 (17. 9. 2024)
Dobrý den,
jsem učitelka na ZŠ, do 6. třídy mi nastoupil velmi inteligentní chlapec, sportovec, ale s nepřehlédnutelnou vadou řeči. Na adaptačním kurzu si lektoři mysleli, že je z Ukrajiny. Poraďte mi, prosím, jak jej a jeho rodiče mám motivovat, aby začal řešit logopedii.
Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, zde každá rada drahá. Doporučila bych především velikou opatrnost. Nikdy nevíte, zda už hoch neprošel dlouhodobou péčí, ale v důsledku toho, že má jisté neurovývojové mantinely, se nepodařilo více zvládnout. I sportovně nadaní a chytří mohou mít závažné neurologické omezení v oblasti obličeje a úst - nervy ovládající tuto oblast je neposlouchají, jak mají. Nebo se potýkají s obtížným jazykovým vývojem, ale zato jsou nadaní např. v technických či přírodovědných oborech. Jde o zdravotní problém, nikoli výchovný. Můžete si taktně a bez účasti hocha zkusit promluvit s rodiči, jak na komunikační potíže nazírají, co pro zlepšení udělali atp. Je na nich, jaké zdravotní informace vám budou ochotni poskytnout. Pokud se opravdu jedná jen o prostou zanedbanost a laické doufání "říkali nám, že se to časem bude lepšit samo", zkusila bych motivovat profesní budoucností šikovného hocha. I přes velký úpadek současné mluvní kultury existuje stále mnoho profesí a oborů, kde je nezbytný kultivovaný a estetický projev.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2084 (6. 9. 2024)
Dobry vecer, zhruba od 15.let se mi zacalo zrychlovat tempo reci. Dnes je mi 38.let a mluvim tak rychle, ze mi skoro nikdo nerozumi. Dost me to trapi, ale nyni mam 3.letou dceru a mam obavy, at ode me nepochiti spatnou vyslovnost. Stydim se jit pro zadanku, celkove nejsem schopna komunikovat s cizimi lidmi. Je sance aspon na castecne vyleceni? Nekdy dokonce nerozumim sama sobe, jak se slysim a cim vic se snazim soustredit, tim je to horsi. posledni dobou zacinam mit i psychicke problemy. Dekuji za odpoved
Odpověď: Dobrý den, Vaše potíže jsou s velkou pravděpodobností spojeny s psychickými potížemi, např. s nejistotou, úzkostí, vnitřním napětím, dávným traumatem. Bylo by vhodné vyhledat pomoc psychologa a následně napojit péči klinického logopeda, který může pomoci s obnovou návyků plynulé řeči. Nebojte se říci si o pomoc, může to být jenom lepší. Stydění se znamená, že jste v jakési defenzívě, a to není dobré, zkuste najít energii a začít.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2083 (6. 9. 2024)
Dobry den, mamka ma ALS a k zahusteni tekutin pozivame Nutilis Powder(zatim 1 odm./3dcl). Chtel sem se zeptat na nakou alernativu na noc(prirodni nebo zahustovadla) , Nutilis se musi vypit do dvou hodin od rozmichani. Mamka se behem noci probouzi a kasle, ma rada neco na zapiti.
Děkuji
Odpověď: Dobrý den, zahušťovadla se obecně vyrábí buď na bázi škrobu (to užíváte u vás) nebo na bázi xanthanové a guarové gumy. Ty druhé mají delší výdrž v čase, vydrží mnohem více hodin. Na obalech těchto výrobků najdete slůvko “Clear”, toto označení užívají různí výrobci, nejen Nutilis. Pokud se maminka v noci budí a kašle, může to být způsobeno zatékáním slin do dýchacích cest. Zatečených slin se už nelze zbavit polykáním, bylo by dobré je vykašlat. Na to maminka nemá asi sílu, ale mohlo by jí pomoci pořízení speciálního přístroje - tzv. kašlacího asistenta, který jí s odstraněním nadbytečných tekutin a hlenů pomůže. Také je třeba zvážit režimová opatření, která by jí pomohla - napolohovat lůžko do polosedu či ležet na boku, na více polštářích. Je vhodné, aby maminka byla ohledně polykacích potíží podrobně vyšetřena a poučena o možnostech, jak si ulehčit. Obraťte se na klinického logopeda, který vás nasměruje, případně poradí specializované pracoviště.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2082 (3. 9. 2024)
Dobrý den chtěla bych se zeptat, můj starší syn chodí k paní na logopedii do Písku. Jsme tam velmi spokojeni, v podstatě se mu věnuje delší čas prostě to co to dítě potřebuje. Vše je vždy vysvětlené jak synovi taky mě. Můj druhý mladší syn chodí do XYXY (promazáno red.) protože v Písku už nemají kapacitu na to přibrat další děti a ve XYXY je to tak něco kolem pěti minut, a v podstatě kdybych neměla už zkušenost, tak vůbec nevím jak s dítětem pracovat. Proč není na XYXY lepší péče?
Odpověď: Dobrý den, Vaše sdělení a obavy bereme velmi vážně. Pokud sezení trvá nápadně krátkou dobu, zkuste se nejprve domluvit přímo na pracovišti, co vše Vám schází - vysvětlení jak cvičit doma a dostatečně dlouhé sezení. Nejlepší je řešit vše osobně na místě. Též můžete odeslat svůj podnět na e-adresu etickakomise@aklcr.cz, s uvedením adresy pracoviště, jména poskytovatele, data ošetření a také přesných časů vstupu a výstupu z místnosti ambulance. Vaším podnětem se budeme zabývat, situaci prošetříme a dáme Vám vědět. Upozorňuji, že se zabýváme pouze podněty podanými cestou uvedeného emailu a nereagujeme na anonymy.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2080 (18. 8. 2024)
Dobrý den, s dcerou chodime na logooedii, je ji 6 let.. Ma problém s R.. Ve slovech a při cvičení R v pořádku říka když je společně TR a DR.. Jinak samostane R a ani s jinými písmenka nevyslovy.. Poradite nám prosim
Odpověď: Dobrý den, zřejmě se jedná o počáteční fázi nácviku a je nutno tomu dát chvíli čas a mezitím pracovat i na zvyšování obratnosti jazyka a též si ověřovat, zda je správné napětí na hrotu jazyka. Taky je vhodné neupínat se jen na vibrační provedení trrrr drrrr a ostatní pozice hlásky r ve slovech zkoušet přes substituční úder - jakoby d. Věřím, že při osobní konzultaci s klinickým logopedem Vám bude vše potřebné erudovaně předvedeno a rychle vše zvládnete.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2079 (13. 8. 2024)
Dobrý den, prosím o radu. Mám tříletou vnučku (06/2021), která v poslední době pěkně mluví ve větách. Nevím, zda to není brzy nějak procvičovat, ale nejdou jí některá písmena uprostřed slova, přestože jinak písmena vyslovit umí.
Např. řekne myš, ale u my-ka (š vynechá),
dále říká např. babi-ka (babička), Deni-ka (Deniska), ko-ka (kočka). Slova např. sova, čičina,
Poradila byste způsob, jak s,š,č uprostřed slova procvičit?
Dále používá j místo z/ž - např. jajíc, jába. Moc děkuji, K.
Odpověď: Dobrý den, můžete zkusit říkat slova zatím po částech, ale netlačit hned na spojování do celků. Předříkávat myš (a vnučka opakuje myš), potom ka (a vnučka opakuje ka). Můžete si i ukazovat na rukou - jedna ruka (a my s ní) říká myš a druhá ruka (a my s ní) říká ka. Je nutno vše zkoušet dlouhodobě, trpělivě a ponechat dítěti čas, aby vše zpracovalo a naučilo se řadit části slov za sebe. Pokud dívenka neumí zatím opakovat hlásky z ž, je vhodné jí ještě ponechat čas na vývoj, soustředit se teď na nácvik c č s š uprostřed slov a později se poradit s logopedem osobně. V tomto už nemohu poradit na dálku. Přeji Vám hodně radosti z úspěchů vnučky!
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2078 (10. 8. 2024)
Dobrý den, syn 17 let zadrhává. Podařilo se mi ho konečně přesvědčit, že je opravdu nutné vyhledat pomoc odborníka. Jak máme postupovat? Na koho se obrátit?
Děkuji za odpověď.
MP
Odpověď: Dobrý den, požádejte lékaře o žádanku na logopedickou péči a objednejte se u klinického logopeda, kterého si vyberete. K čekací době se nedokážu vyjádřit, v různých regionech se může lišit. Zkuste kontaktovat např. kolegu PhDr. J. Dezorta, Ph.D., který pracuje v Brně a na tuto problematiku se hodně zaměřuje.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2077 (5. 8. 2024)
Dobrý den. Mám 2,5 leteho syna který má problém s písmenkem T - místo “T” říká “K”… Táta - káka
,auto - auko, domu - gomu, nechci - nehi. Umí říct K ale ve větě K už neřekne a nahradí ho “H”. Nemluví vůbec přes jazyk. I když se ho to snažím učit tak nic. Jsme objednány na logopedii ve 4 letech stim, ze ve školce se muže prý zlepšit. Ale bojím se zda to není pozdě. Dekuji
Odpověď: Dobrý den, z Vaší situace by se daly vytáhnout alespoň dva dílčí problémy, na které se můžete zaměřit a pokusit se řešit je vlastními silami. Jeden je “nezafixovaná hláska k” a druhý “posun artikulační báze dozadu”, tzn., kromě jiného, že dítě málo používá při řeči hrot jazyka. Můžete tedy nenásilně fixovat slabiky s hláskou k při různých motivacích (např.: kohoutek volá “kiki keke kaka koko kuku” atp.), později fixovat i jednoduchá slova. Druhý úkol - aktivizovat hrot - můžete plnit při různých hrách (odstrkávání křupky umístěné na horní dásni atp.). Na dálku nemohu posoudit, zda je to dostatečné či pozdě, když se na logopedii dostanete až ve 4 letech. Pokud se u Vašeho dítěte jedná pouze o vadu výslovnosti a nemá širší potíže, není to pozdě.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2076 (1. 8. 2024)
Dobrý den,
zajímalo by mne, zda má nošení rovnátek vliv na nácvik správné výslovnosti. Syn špatně vyslovuje sykavky a R a Ř a nyní hrozí, že by mohl nosit rovnátka.
Odpověď: Dobrý den, nemusíte mít obavy, po pár dnech zvykání je pro dítě všechno jako dříve. Postupně se upravuje čelistní oblouk a postavení zubů a postupně probíhá i hledání, vyvozování, nácvik a fixace správného výdechu středem či přes hrot jazyka. Změny v anatomických poměrech, které se dějí ze dne na den, jsou tak malé, že při nácviku nepůsobí problém. Materiál rovnátek po zvyknutí nezavazí, případné nežádoucí tření lze eliminovat přetřením problémových míst speciální roztíratelnou hmotou. Úprava čelistního oblouku a postavení zubů do správné pozice mohou postupně dokonce pomoci, protože výdech může proudit žádoucím směrem.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2075 (29. 7. 2024)
Dobrý den,
od dětství mám potíže mluvit, pokud mluvím mám sevřené hrdlo a hlas nepřirozeně vysoko. Na psychiatrii mi byl diagnostikován mutismus a sociální úzkosti. Bohužel nevím, jak s hlasem pracovat, abych ho mohla napravit. Na psychiatrii mi předepíšou prášky, ale ohledně tohoto problému mi neporadí. Mohla bych Vás poprosit o radu, ke komu se s tímto problémem mohu obrátit?
Mockrát Vám děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, dle mého názoru by pro Vás mohla být prospěšná psychoterapie - např. kognitivně behaviorální terapie a též terapie u klinického logopeda, který se zabývá hlasovou terapií, přesněji terapií mluvního hlasu. U foniatra, psychiatra či praktického lékaře poproste o vystavení žádanky na logopedickou péči a vyhledejte si v Adresáři pracovišť na našem webu odborníka, který bude mít volnou kapacitu. Mnoho kolegů a kolegyň absolvovalo certifikované kurzy hlasové terapie a u nich budete v těch správných rukou. Kromě klinických logopedů se hlasovou terapií zabývají někteří foniatři. Vždy je to o individuální domluvě, na co se lékař více specializuje.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2074 (29. 7. 2024)
Dobrý den, zajímám se o práci klinického logopeda a ráda bych se zeptala na dotaz. Mám vystudovaný bakalářský obor pediatrické ošetřovatelství (státní zkouška nebyla ze speciální pedagogiky) a momentálně si dávám přihlášku na kurz celoživotního vzdělávání (Speciální pedagogika), abych dále mohla studovat navazující magisterský obor Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností. Je nějaká možnost se poté hlásit na atestační zkoušky Klinického logopeda?
Děkuji moc předem za odpověď.
Hezký den
Glogerová
Odpověď: Dobrý den, dle platné legislativy je nutno složit bakalářské i magisterské SZZ z logopedie a surdopedie při studiu pedagogických oborů či vystudovat jednooborovou logopedii. Více možností zákon t.č. neumožňuje, ale do konce r. 2025 jsou uznávány určité výjimky (např. prominutí SZZ ze surdopedie.) Případně se můžete obrátit se svým dotazem na IPVZ Praha, kde jsou kompetentní rozhodnout ohledně zařazování do postgraduálního studia v oboru klinická logopedie.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2073 (26. 7. 2024)
Dobrý deň, syn (10), absolvoval logopedickú intervenciu, rotacizmis,.naučil sa správne vyslovovať. Navštevuje triedu pre intelektovo nadané deti. Problém je, že správne vyslovovať odmieta. Používa svoje francúzske r. Tri staršie sestry po logopedickej terapii vyslovujú správne. Matka, manželka vyslovuje r nesprávne. Ako mám mám u syna navodiť používanie správnej výslovnosti?
Odpověď: Dobrý den, pokud je hláska vyvozena a nedaří se automatizace v běžné řeči, je nutno se více zaměřit se na motivaci - ať vnitřní, která se objevuje spolu s uvědoměním a přáním samotného dítěte či vnější. Samozřejmě může negativně působit i nepřesný mluvní vzor maminky, ale není to určitě to zásadní. Tři starší sestry jsou toho důkazem. Někdy pomůže nahrávat a dávat dítěti poslouchat jeho projev s hrdelním rrr. Často jsou právě starší děti překvapeny, jak jejich výslovnost doopravdy zní. Je také možno dávat dítěti úkol rozlišovat, zda mu předříkáváme hrdelní rrr či normální rrr a nechat jej hledat chyby. Jindy je třeba se zamyslet, zda se nejedná o nějaký vnitřní vzdor či pózu a tudíž sníženou motivaci. Také je třeba ověřit si zvládnutí r - zda dítě rutinně zvládá opakovat celé věty o 5 slovech s použitím správného r, nejen jedno slovo. Pokud překonáte toto technické úskalí a užívání hlásky stále nikde, můžete zkusit dostatečně lákavou vnější motivaci a postupně zvyšovat časové úseky - "teď celou dobu hovoru (5-10 min) budeme spolu mluvit dobře a ….(společný fotbálek?)….následuje". Třeba po týdnu časový úsek o něco prodloužit. Možností, jak motivovat zvnějšku (mlsání, výlet, hra...), je také mnoho. Záleží hodně na rodině, jaký typ motivace upřednostňuje…
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2072 (22. 7. 2024)
Dobrý den, v jakých případech by měl klinický logoped doporučit sluchový trénink Benaudira? A je prokázáno, že tato metoda funguje?
Velmi děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, klinický logoped je zdravotník, a ten by měl doporučovat jen metody, které jsou vědecky podepřeny a ověřeny. Benaudira patří t.č. k alternativním metodám. I přes účinnou reklamu a popularitu bohužel není k dispozici žádné "systematic reviews" (vědecký souhrn všech dosavadních výzkumů a poznatků o metodě), které by potvrdilo účinnost této metody. Takže pokud se ptáte skutečně na vědecky průkazný efekt, tak musím odpovědět, že účinnost není prokázána. Výzkum má svá přísná pravidla a metodiku. Rozhodně nestačí provést studii třeba na 50 lidech a zjistit, že "většině to pomohlo", nebo mít "vlastní dobrou zkušenost", to je pro objektivní vědecké závěry opravdu málo. Z druhé strany, i my, kliničtí logopedi, lidsky chápeme snahu rodičů hledat a zkoušet cokoli, co by snad mohlo nějak pomoci a někteří naši kolegové dokonce maji Benaudiru v nadstandardní nabídce a zkouší... Ale nezapomínejme na nejzákladnější poznatek, že vývoj u neurovývojových poruch probíhá často ve výrazných skocích a ty skoky se mohou časově potkat s jakoukoli metodou...
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2071 (14. 7. 2024)
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, zda existují terénní logodie v Moravskoslezském kraji nebo zda tato možnost vůbec není. Babička leží v LDN po epileptických záchvatech a suspektní poškození mozku po narkoze, takže v tomto zařízení vůbec možnost logopedie není. Po těchto poškození zřejmě trpí afázii dle mého názoru. Před hospitalizací byla plně lucidní, neměla žádný mozkový deficit.
Děkuji
Odpověď: Dobrý den, o terénní službě v MS kraji mi není nic známo. Je zřejmě nutno si individuálně domluvit s odborníkem vybraným z Adresáře pracovišť na našem webu, zda by měl kapacitu dojíždět za Vaší babičkou. Pokud jde o úhradu péče - logopedie na LDN by měla být hrazena z prostředků určených na tzv. ošetřovatelský den, což může být problém. Pokud by zdravotní pojišťovny a zdravotnické zařízení neakceptovaly postup, že docházející klinický logoped vystaví fakturu zdravotnickému zařízení a to ji proplatí, bude zřejmě nutno si péči hradit přímo, tj. z Vašich prostředků. Podmínky v různých krajích se mohou lišit, proto je nezbytné, abyste si zjistili podmínky přímo na Vaší LDN. Dále musím zdůraznit, že babiččiny potíže mohou být širší, nejen ve verbální rovině. Posouzení stavu a případná další vyšetření jsou v kompetenci lékaře. Přeji babičce brzké zlepšení stavu!
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2070 (7. 7. 2024)
Dobrý den, spadá pod logopedy i myofunkční terapie? Nevím, kde se tímto zabývají, ale nejčastěji jsem tuto terapii našla ve spojitosti s logopedií. Je to něco, čemu se logopedi věnují běžně nebo je to spíš výsada logopedů se speciálními kurzy?
Odpověď: Dobrý den, s myofunkční terapií se zájemci mohou seznámit v postgraduálních kurzech, které sice nepatří mezi povinné kurzy, ale jsou velmi rozšířené, nevnímáme je jako něco unikátního. V terapii pak mohou být kombinovány prvky a přístupy více různých terapií, nejen striktně jeden systém. Prvky myofunkční terapie používá prakticky každý náš kolega/kolegyně, pokud se věnuje rozvoji orofaciální motoriky, aniž by to takto pojmenovával/a před klientem. Klinický logoped pracuje s komplexním zaměřením na celistvého člověka a jeho potřeby, nikoli jen jako uplatňovatel jedné určité metody.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2068 (2. 7. 2024)
Dobrý den, prosím o radu. S dcerou jsme navštěvovali logopedii cca od 5 let, přesto má stále problémy s vyslovováním R a Ř. Dnes je jí 10 let a R vyslovuje,ale pouze uprostřed slova po souhlásce (strom, princ, král apod.), jakmile je R na začátku slova, neřekne ho, stejně jako třeba ve slovech aura, koruna apod. Ř není slyšet vůbec. Sama si uvědomuje, že to neumí a je z toho nešťastná. Můžeme jí nějak pomoci sami doma nebo je lepší navštívit logopeda? Děkuji za odpověď, Zapalačová
Odpověď: Dobrý den, váš problém bych popsala, že se daří R ve shlucích a nedaří se R v otevřených slabikách. Obrátila bych se na klinického logopeda. Ten si posoudí stav motoriky, anatomické poměry, zlozvyky atd. a dle toho zvolí adekvátní metodu vyvozování. Vy doma zatím můžete zkoušet rychlé údery hrotu jazyka o horní dáseň (zní to jako DDD), u toho mít stále otevřená ústa jako na hlásku O, vydržet takto aspoň 7 vteřin. Pokud přijdete s takto rozcvičenými svaly, nebývá obvykle vyvození vibrant problematické. Pokud je toto obtížné, musíte vyčkat na osobní konzultaci, jak dál. Existují i metody přímého rozfoukání vhodné u atypické oromotoriky, ale vše se na dálku poradit nedá. Je plno dalších faktorů, které mohou ovlivnit vyvození a užívaní hlásek v řeči.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2067 (26. 6. 2024)
dobrý den,mému vnukovi bude v září 5 let ,byla mu diagnostikována smíšená vývojová dysfázie ,převážně expresivní.
Zijí v Kraslicích ,ovšem není problém my prarodiče bydlíme v Praze ,můžete nám doporučit stacionář na intenzivní řečovou rehabilitaci.
Byl nám doporučen v Žitné ulici ,ovšem objednání je až za 18 měsíců.
děkuji Škábová
Odpověď: Dobrý den, v Praze je jedna možnost, diagnostické a léčebné pobyty probíhají na Foniatrické klinice VFN v Žitné ul. Další možnosti jsou v Brně na Soukromé klinice LOGO s.r.o. a v Dětském logopedickém centru Synkova ul., potom v Ústí nad Labem v Centru komplexní péče Demosthenes.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2066 (20. 6. 2024)
Dobrý den,
syn 2,5 roku mluví celkem hezky, co se týče bohatosti slov.
V poslední době se zadrhává.. Há á á ásiči.. jakoby to zpíval a nemohl se z toho písmene dostat, i na "ó"..
Kdy je vhodne vyhledat logopeda? Jsou na to nějaká cvičení? Dechová, s jazykem,...?
Děkuji za odpověď
S pozdravem
K. Š.
Odpověď: Dobrý den, stává se to poměrně běžně, ale pokud tyto potíže přetrvávají pár týdnů, je dobré vše zkonzultovat s klinickým logopedem. Obecně řečeno - užitečné je rozvíjet mluvní schopnosti (například podporovat schopnost řazení slabik i slov, programování, rytmizování), zabránit vědomé i podvědomé psychické traumatizaci, zvolnit mluvní tempo celé rodiny. Můžete si pročíst i pár starších odpovědí v online poradně na toto téma a načerpat tam inspiraci. Do amatérských cvičení dechu a jazyka se nepouštějte, mohou dítě i poškodit. Nejsou to cvičení zaměřená na příčinu potíží. Konkrétní rady určené přímo vaši rodině vám může dát odborník jen na osobní konzultaci...
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2064 (18. 6. 2024)
Dobrý den, dcera 3,5 roku neříká K. Máme už žádanku od paní doktorky, ale zatím jsme narazili jen na placené Logopedie. Bydlíme v Dolních Brezanech u Prahy. Nemám s nějakou klinikou zkušenost, kde by byla šance se dostat? Předem děkuji H.
Odpověď: Dobrý, den, nezbývá než prohledat na našem webu AKL "Adresář pracovišť" a obvolávat si příslušná pracoviště. Taky je možno sledovat FB AKL, kde v případě vzniku nového pracoviště (občas se takové zázraky dějí) oznamujeme volnou kapacitu.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2063 (16. 6. 2024)
Dobrý den, paní doktorko. Prosím o radu a pomoc. Mám tří letého vnoučka Filípka. Stále vůbec nemluví, nyní se naučil jen ano-yes, ne-no. Od září má nastoupit do státní mateřské školky a já jako babička mám o vnuka strach, jak tam bude komunikovat. Má čtyřletou sestru Simonku, která s ním neustále komunikuje, ale vnuk nereaguje. Filípek nereaguje ani na otázku, co to je za vlak, auto. Prosím o radu, jsem zoufalá, dcera ho stále omlouvá, že je ještě malý.
Odpověď: Dobrý den, jako babička máte bohužel ztíženou pozici, protože nejste zákonným zástupcem a nemáte právo žádat vyšetření a konzultace ohledně dítěte u odborníků. Ale můžete se snažit rozvíjet komunikaci neverbálními prostředky - gesty, mimikou, u společné hry - třeba přikládáním obrázků k reálným předmětům a naopak, hodně podporovat hry s různými skládankami či rytmizaci na klíně a vůbec společné zábavy - foukání do dechových hraček, bublifuku atp., pinkání balónku atd. Pokud by se vám nedařilo ani takto rozvíjet kontakt s dítětem, nezbývá než věřit, že i pedagogové v mš budou mít snahu upozornit rodiče na odlišný vývoj a rodiče nasměrují, aby situaci co nejdříve řešili. Pokud bude kontakt s dítětem navázán alespoň v neverbální rovině, věřím, že to v mš využijí a třeba i rozvinou. Lidská komunikace není vázána jen na artikulované zvuky a slova, lze komunikovat i neverbálně a třeba i s pomocí kartiček a gest.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2061 (11. 6. 2024)
Dobry den, syn 7 mesicu dycha nosem, ale ma vetsinu dne i noci otevrenou pusu jiz od narozeni. Prosim jakym zpusobem resit a je vhodne vyhledat jako prvni klinickeho logopeda nebo napr.zajit na orl? Je potreba zadanka od pediatra nebo je mozne resit bez? Dekuji moc. Daniela J.
Odpověď: Dobrý den, nejdříve bude vhodné vyloučit či posoudit organickou příčinu při vyšetření u otorinolaryngologa či foniatra. Jelikož se nejedná o akutní onemocnění, bývá výhodnější se objednat, pokud to lékař umožňuje. Při objednávání se ujistěte, zda můžete přijít přímo, bez žádanky praktika. Mělo by to být možné. Potom bude dobré získat žádanku na vyšetření k logopedovi - tu může vystavit kterýkoli lékař, který má smlouvu s vaší zdravotní pojišťovnou. Pak zbývá vyhledat si klinického logopeda, která se zabývá orofaciální stimulací v raném věku.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2060 (8. 6. 2024)
Dobrý den,
mám dotaz ohledně verbální dyspraxie. Dle klasifikace poruch NKS bych chtěla vědět, do kterých poruch se řadí. Osobně bych ji zařadila mezi poruchy vývoje řeči. Dělám si kurz logopedické prevence pro ZŠ. Děkuji předem za odpověď. ŠD.
Odpověď: Dobrý den, v zásadě máte pravdu, verbální dyspraxie je dle klasifikace MKN 11 vývojová porucha zvuku řeči. Spadá pod poruchy vývoje řeči a jazyka, které patří do velké skupiny neurovývojových poruch.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2059 (6. 6. 2024)
Moc prosím , vnučka 15 let zadrháva v řeči , ale hlavni problem je , že říká přeřeky , nesmysly a nedojde jí to. Třeba vejce je zelenina. děkuji S.
Odpověď: Dobrý den, pokud se jedná o čerstvou změnu a dosud byla vnučka bez potíží, obraťte se na dětského neurologa. Jestli jde o dlouhodobý problém, pak je pravděpodobné, že dívenka už byla vyšetřena někdy v minulosti psychologem či logopedem a ti by zákonnému zástupci měli poskytnout vysvětlení, proč se objevují tyto potíže a jaké jsou možnosti terapie. Pokud dívenka vyšetřena nebyla, obraťte se na klinického logopeda. Různé příčiny si žádají různé postupy. Jestliže vnuččiny obtíže pramení z vývojové dysfázie, může se jednat např. o váznoucí operaci výběru adekvátního pojmu a je vhodné to trénovat, jestli potíže pramení především z mentálního deficitu, pomůže spíše dlouhodobé upevňování s názornou podporou. Pokud potíže pramení z kolísavé koncentrace, zaměřujeme se v tréninku na ni. Tolik jen pro ilustraci, možností je mnoho.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2058 (4. 6. 2024)
Dobrý den syn (4,5let) dle vyšetření dětské psycholozky se jedná o vývojovou poruchu řeči, ve smyslu expresivní dysfazie, zatim smíšené.
Vyšetření na neurologii,foniatrii a ORL jsou bez nálezu.
Potřebovali bychom do péče klinickeho logopeda,ale nedaří se nám žádného volného sehnat .Mohla bych poprosit o radu,jak dal postupovat?.
Předem děkuji za odpověď. J.Š., Karlovarský kraj
Předem Vám moc děkuji za Vaši odpověď
Odpověď: Dobrý den, praxe mne naučila mnohému, mj. i tomu, že nemohu vyřešit vše na světě. Radu, která by vám hned vše vyřešila, bohužel nemám. Situace v Karlovarském kraji je neradostná, na 300 000 obyvatel tam připadá 8 logopedických úvazků. Pokud by bylo vypsáno výběrové řízeni odborem zdravotnictví KÚ KV kraje, pokud by se kvalifikovaný provozovatel zdravotnického zařízení přihlásil, byl vybrán a zdravotní pojišťovny by s ním uzavřely smlouvu, byla by situace o něco lepší. Napadá mne jen, vznést dotaz přímo na zainteresované instituce v KV kraji, zda se něco takového nechystá. Doporučím také nechat se zapsat do pořadníku u klinického logopeda, pokud jej vede nebo se obrátit na zařízení v jiném kraji. Možná vás to překvapí, ale sezení slouží hlavně k ponaučení, jak s dítětem dlouhodobě pracovat - nenahrazuje domácí cvičení, takže i sezení jednou za měsíc mohou velmi dobře plnit svůj účel.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2057 (30. 5. 2024)
Mohla bych Vás poprosit i popis základních symptomů Brocovy afázie u dospělého klienta? Prosím o návrh konkrétních podpůrných opatření a možností intervence.
Odpověď: Dobrý den, Váš dotaz je nesmírně rozsáhlý. Nelze na něj v rámci online poradny dostatečně odpovědět. Obecně se u tohoto typu afázií zaměřujeme především na obnovování verbální produkce, tvorby věty a na rozvoj porozumění a komunikace vůbec. Velmi záleží na tíži poruchy, míře postižení mozku, premorbidní úrovni, přidružených onemocněních a na mnoha dalších faktorech. Konkrétní terapeutické cíle a metody jak cvičit by mi zabraly cca 3 stránky A4, pokud by byly určeny kolegovi. Pro laiky musím spíše zdůraznit, JAK NEZAČÍNAT = vyvozovat hlásky, pracovat s abecedou, se slabikářem, spoléhat na psaní, rozvíjet levou ruku v grafomotorice. V každém případě je nutno obrátit se na klinického logopeda, protože metody, které užívá školní pedagog pracující s dětmi, mohou pacienta velmi poškodit a zabrzdit. Obnovování jazykového systému u afázie vychází z toho, co si dospělý pacient osvojil již před onemocněním a má to uloženo v dlouhodobé paměti. Nevyužívají se metody výuky a podpůrná opatření vhodná pro dětský věk.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2056 (29. 5. 2024)
Dobrý den, mohla bych se zeptat, jakou práci (spojenou s logopedií) mohu vykonávat, pokud mám bakaláře ze speciální pedagogiky a logopedie? A případně co za logopedickou činnost mohu bez dozoru vykonávat, pokud složím magisterské zkoušky, ale už ne atestaci?
Předem děkuji za odpověď
Odpověď: Dobrý den, ve zdravotnictví nemůžete pracovat bez dozoru, pokud nemáte ukončené postgraduální vzdělávání. Co se týče uplatnění v jiných resortech (školství, sociální služby), doporučím Vám obrátit se s dotazem přímo na konkrétní resorty či pracoviště, nerada bych Vás mystifikovala. Předpokládám, že po absolvování magisterského studia můžete pracovat například jako speciální pedagog se zaměřením na logopedii či jako školský logoped.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2055 (22. 5. 2024)
Dobrý den, paní magistro,
syn má 5 let, umí vyslovit T a K, ale stále si je plete, učím ho, kde slyšíš K a T, ukaž mi K a T, vytleskání, ale nic nezabírá, učím ho, kde je jazýček (nahoře, dole). Na foniatrii jsme byli, vše v pořádku.
Mohu poprosit o nějakou radu?
Moc děkuji a přeji Vám krásný den.
Odpověď: Dobrý den, přes monitor se diagnostikovat nedá, ale domnívám se, že zřejmě zkoušíte hodně věcí najednou a dítě na to není vývojově připraveno. Pokud se nedaří diferencovat hlásky k-t ve spontánní řeči, zkuste se vrátit o stupínek níže a "jen" každou hlásku zvlášť fixovat ve větách (opakováním, u obrázků, u her). A vydržte takto třeba 3-4 týdny u každé hlásky. Teprve až bude dítě suverénně opakovat věty s hláskou k (a obdobně i s t), bude vhodné přistoupit ke cvičení diferenciace hlásek. A možná už to ani nebude třeba.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2054 (22. 5. 2024)
Dobrý den,
prosím o radu. Náš Davídek v únoru oslavil 3 roky a stále téměř nemluví. Mluvené řeči pravděpodobně rozumí, reaguje. Ale pokud zkouší hovořit samostatně, slova vyslovuje špatně.
Kamión - mamión, Vlak - haky, čau-ciao, hotovo -olovo, motorka - Kukuka, akuky - univerzální slovo na různé věci.,
Celkově říká pouze asi 15 takovýchto slov. Auto, táta - tyto slova bez potíží. Je nutné už v tuto chvíli navštívit logopedii? Nechceme vývoj řeči zanedbat. Děkuji.
Hezký den
Odpověď: Dobrý den, ano, doporučuji Vám navázat spolupráci s klinickým logopedem, který vás nasměruje jak dále a co vše si pohlídat. Již není na co čekat.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2053 (21. 5. 2024)
Dobrý den, prosím je možné někde dohledat informace ohledně logopedické péče u osob se svalovým postižením (Spinální svalová atrofie, svalová dystrofie), jaká má specifika? Bohužel se mi nepovedlo najít žádné odborné a relevantní informace o této problematice. Sdružujeme tyto osoby v rámci spolku a rádi bychom jim poskytly bližší informace.
Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, u těchto onemocnění se rozvíjejí tzv. neurogenní poruchy řeči. Klinický logoped se zajímá o svalový tonus, možnosti motoriky, vyhodnocuje si též artikulační, dechové, hlasové a polykací obtíže, možnosti verbální i neverbální komunikace a na všechny tyto roviny se potom zaměřuje při terapii. Na internetu jsem našla hodně odkazů a různých vědeckých prací na tato témata. Nemocným lidem a jejich rodinám ale doporučuji navázat přímou individuální spolupráci s logopedy pracujícími na neurologických klinikách nebo klidně i v běžných ambulancích klinické logopedie a využít terapii tzv. na míru, protože průběh onemocnění může být u každého jedince jiný.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2052 (20. 5. 2024)
Dobrý den, mám 7-letého syna, který chodí od 4,5 let na logopedii. Klinicky je po "nástřihu" uzdičky pod jazykem (cca v 5 letech). Z hlásek které mu zbývají se naučit aktuálně zbývá už jen "R" (Ř u něj přišlo spontáně před 2 měsíci).
Nicméně "R" trénujeme poctivě už od února a stále se nedaří. Dle logopedky má málo posílený jazyk a při snaze o "R" s ním uhýbá na stranu. Na posílení jazyka trénujeme dva cviky. Jinak slova zkoušíme přes "TD" - stále však tyto hlásky vyslovuje hodně odděleně. Co byste nám doporučila? Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, na základě toho co píšete, usuzuji, že je slabý vertikální rozkmit jazyka a neblahou roli hraje i asymetrie svalů, což vždy bývá zapeklité. Je nutno se dlouhodobě zaměřit na všestranný i cílený rozvoj artikulační motoriky, dlouhodobě posilovat vertikální provedení L (mnohočetně slabiky, říkadla), třeba se i pokoušet o prodlužování vibrace u ř. S vyvozováním r možná chvíli i vyčkávat, až bude hbitější a obratnější hrot jazyka a vůbec horní úder na dásních. Možná se vám nakonec podaří vyvodit kýžené r z vibračního ř, to se dnes odhadnout nedá. Přeji vám a hlavně synkovi hodně vytrvalosti! Jazyk sestává z mnoha svalů a svaly se nevyvinou během pár dnů. Kdo chodí do posilovny, ten ví své…
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2051 (20. 5. 2024)
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda se lze obrátit na logopeda s problematikou zvýšené citlivosti na některé struktury či konzistence potravin u dětí. V případě, že logoped s takovými dětmi pracuje, do jakého věku je možné tuto zvýšenou senzorickou citlivost ovlivnit? Může se v případě 4,5letého dítěte, které odmítá některé druhy potravin pro jejich strukturu, jednat o tuto citlivost, nebo je to již spíše záležitost méně důsledného výchovného vedení?
Moc děkuji,
s pozdravem
B.
Odpověď: Dobrý den, ano, můžete se na logopeda obrátit s poruchami příjmu potravin, i ve věku 4,5 let to má smysl. Hodně děti v dnešní době tím trpí a opravdu nejde o rozmazlenost. Je třeba pracovat se senzitivitou v ústech, účelně rozvíjet oromotoriku atd., pracovat komplexně v propojení s dalšími odborníky. Doporučuji vám shlédnout na FB Školu papání, abyste měla představu, co vše může zahrnovat terapie. Je to velmi zajímavé!
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2050 (17. 5. 2024)
Dobrý den,
Mám 8letého syna, který koktá (už to trvá pár let). Měl období, kdy koktl jen občas (téměř vůbec) a teď má zase období, kdy koktá téměř v každé větě.
Navštěvuji s ním kvůli výslovnosti písmene Ř logopedku a ta mi řekla (i pediatrička), že pokud má období, kdy nekoktá vůbec, tak se nemusím strachovat, že to časem přejde úplně, tudíž ani neděláme žádná cvičení na koktání.
Je to prosím pravda nebo bychom měli řešit na logopedii i koktání?
Mockrát děkuji za odpověď.
Navrátilová
Odpověď: Dobrý den, obtíže v plynulosti řeči bývají kolísavé, střídají se lepší a horší období, a určitě je velmi nadějné, když už více zaznamenáváte ta lepší. Je ale vhodné podporovat plynulou řeč stále a v období zhoršení se tomu věnovat více. Nemusí jít o prvoplánová školácká cvičení, někdy až nevhodná (amatérské cvičení dechu, hlasu bez čehokoli dalšího), ale jde spíše o nenápadné podporování tvorby věty a souvislého projevu, rozvíjení schopnosti dialogu a vůbec mezilidské komunikace, sebedůvěry atd. Dost možná se o to paní logopedka snaží i při práci nad výslovností, kdy dítě má pocit, že chodí na logopedii “jen kvůli tomu ř”. Zkuste se s logopedkou domluvit na schůzce bez přítomnosti dítěte a tam se na vše vyptat, ať jako rodiče víte, jaká opatření a přístupy v domácím prostředí se od vás očekávají.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2048 (10. 5. 2024)
Dobry den, dcera necele 3 roky. Pred casem docela pekne rikala "miminko" .. ale nedavno zacala rikat "mitinko" nebo kdyz chce rict maminko rekne "matinko". Nevim jestli v tom mam vubec videt/hledat nejaky problem, pripadne jak ji pomoci to dobre vyslovit.
Rekla bych ze obecne dost povida, snazi se opakovat a ucit nova i tezsi delsi slova.
Dekuji za odpoved.
Odpověď: Dobrý den, komolení slov a přehazování slabik je přirozenou součástí raného vývoje řeči. Jak přibývá slov, bývá pro mozek těžší vše ukočírovat, takže můžete nabýt i dojmu, že se řeč místy horší. Pokud chcete podpořit vývoj správným směrem, můžete po dceři “opakovat” a nenásilně jí u toho předvést žádoucí, správnou variantu - nejlépe tu kratší (“ano, mimi”, “ano, mami”). Je též dobré nechat dítě pozorovat vaše rty, jak se při hlásce m pevně semknou. V žádném případě nenuťte dcerku, aby po vás přesně opakovala. Jen ji nechejte vnímat to dobré. Věřím, že za pár dnů či týdnů se projeví zlepšení.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2047 (29. 4. 2024)
Dobrý den, syn 10 let kokta. Již pátým rokem řešíme s logopedií. Určitě mu to pomáhá, ale poslední dobou mi přijde, že už se nikam neposouva. Je pravda, že mu asi začíná puberta a stále více odmlouva, hlavně když má dělat logopedicke úkoly. Také si stěžuje, že je hodně ve stresu. Myslíte že by mu pomohly Bachovy kapky? Dekuji
Odpověď: Dobrý den, zdá se mi vhodnější zaměřit se spíše na příčiny synova stresu, na práci se stresem a na možnosti jeho mírnění nežli na řešení následků (např. vnitřního napětí). Mohlo by být užitečné navázat spolupráci s dětským psychologem či psychoterapeutem, který se těmto tématům věnuje a pokusit se synovi pomoci touto cestou. Ohledně vyjádření k Bachovým esencím Vás bohužel asi zklamu. Kliničtí logopedi nejsou kompetentní k tomu, aby hodnotili a doporučovali alternativní prostředky...
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2046 (24. 4. 2024)
Dobrý den. Syn má 2 roky a 5 měsíců a říká pouze máma, táta, bum, mnam, jo, ne a par zvířecích zvuků. Moc se nesnaží opakovat, ale často nesrozumitelne brebenti u hry. Náš pediatr tvrdí že je to v pořádku a mám čekat do 3 let. Máte stejný názor? Nebo mám zajít na logopedii i bez žádanky od lékaře? Děkuji M.
Odpověď: Dobrý den, bohužel, ohledně "nemluvících dvouleťáků" nelze moc radit na dálku. Jsou děti, které opravdu nemají žádné jiné potíže než jen pozdější nástup řeči a kolem třetího roku "rozvazují" a během krátké doby se rychle dostanou na úroveň dobře mluvících vrstevníků. Ale jsou i děti, u kterých opoždění vývoje řeči (např. pokud ve 2 letech užívá méně než 50 slov) signalizuje tzv. neurovývojovou poruchu - poruchu vývoje jazyka. U těchto dětí bývá užitečný časný záchyt, časné zahájení terapie i práce s rodinou. Proto - zvlášť pokud rodič pociťuje jakoukoli obavu a nejistotu - se kloníme spíše k názoru, že je užitečné alespoň jednou dítě v raném věku vyšetřit, seznámit rodiče s úrovní vývoje, se specifiky, s možnostmi diagnostiky a terapie. A teprve po osobní konzultaci rozhodnout, zda je vhodné dítě už zařadit do pravidelné péče či jej zatím ponechat v režimu občasných kontrol - třeba po 3-6 měsících.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2045 (22. 4. 2024)
Dobrý den, dceři je 9 let. Paní logopedka nám řekla, že máme přijít, až bude POUŽÍVAT to co jí naučila. To je ř, č, tím pádem ji prý nemůže učit š a další sykavky. Když s ní cvičím umí to říct ale v běžném mluvení ji to nejde. Doporučila nám čtení. Když řeknu slovo CENA napíše SENA. Děkuji za radu, přeji hezký den.
Odpověď: Dobrý den, často nebývá těžké hlásky vyvodit, mnohem těžší je jejich automatizace ve spontánní řeči. I když dítě umí opakovat slova s vyvozenou hláskou, nelze hned čekat užití ve spontánní řeči. Je třeba novou hlásku nacvičit i na úrovni vět a vyprávění (umět opakovat či samostatně tvořit větu atp.) V této fázi je těžiště práce v rodině, paní logopedka má pravdu. Kromě jiného lze samozřejmě využít i fixaci při čtení. Abych mohla poradit přesněji, musela bych znát důvod, proč se ve věku 9 let stále potýkáte s nepřesnou artikulací. Pokud vadná výslovnost navzdory logopedické péči přetrvává i v tomto věku, je nutno vytipovat i důvody zpožděného vývoje a podle nich zpřesnit nácvik. U jednoho dítěte je třeba využít více názornosti, u jiného posilovat objem paměti, u dalších cvičit tvorbu vět či trénovat cit pro diferenciaci podobných hlásek. Pokud píšete, že dcera zaměňuje c a s, je vhodné zapojit např. sluchové a hmatové rozlišování hlásek. Když pak bude umět hlásku dobře opakovat v celé větě, pravděpodobně si ji i dobře potichu nadiktuje.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2044 (19. 4. 2024)
Dobry den, mame syna 2 roky 10 mesicu, motoricky se zda byt v poradku, ale jeste vubec nemluvi, rika jen papa a nekdy tata, jinak jen nesrozumitelna slova, treba i mnohoslabicna, ale bez jakekoli podobnosti s normalnimi slovy. Pritom se zda, ze vsemu rozumi, plni jednoduche vyzvy, ukazuje na spravne obrazky, otaci se na zavolani, vetsinou je poslusny a celkove spokojeny. Chodi do miniskolky, kde si po pocatecnich obtizich zvykl, tesi se tam, ale hraje si vetsinou sam. Ma smysl jiz v tomto veku vyhledat logopedickou peci? Dekuji predem za odpoved.
Odpověď: Dobrý den, logopedická konzultace může poskytnout nezaujaté posouzení vývojové úrovně dítěte, psychickou podporu rodičům i dítěti či přinést tipy, jak s dítětem pracovat a které další odborníky vyhledat. Pokud nic z toho nepotřebujete a dítě dobře prospívá, je možno s konzultací zatím vyčkat, podle toho jak se bude dítě vyvíjet. Jestliže ale během půlroku nedojde k významnému posunu, bude dobré absolvovat konzultaci. Neznamená to automaticky, že musíte začít chodit pravidelně. Některé děti zveme jen k občasné kontrole stavu, abychom nic nepodcenili. Někdy však uvidíme něco, co rodiče nevidí a můžeme zavčas zahájit jemnou intervenci.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2043 (19. 4. 2024)
Dobrý den. Máme syna nar. v 12/2019, s mluvením a sl. zásobou nemá žádný problém, umí vyslovit všechna písmenka kromě R a Ř. Od začátku roku však začíná semtam vyslovovat "francouzské R" a ráčkovat. Syna zatím nijak neopravujeme, neupozorňujeme na to. Nejsem si však jistá, zda je to správně a zda bychom to neměli začít řešit, aby mu špatné vyslovování R nezůstalo a raději navštívit logopeda? Nebo se to může časem samo "spravit"? Děkuji za radu.
Odpověď: Dobrý den, ve věku 4,5 - 5 let už je vhodné zahájit logopedickou péči. U synka bude asi užitečné rozvíjet artikulační motoriku, zvláště pak hrot jazyka či vůbec jeho “přední polovinu”. Můžete se o to pokusit už i sami, rozvíjet pohyby jazyka - pravolevé, shora dolů a naopak, krouživé pohyby po rtech, přidat i špulení rtů apod. Pravděpodobně bude nutno zpřesnit i provedení hlásky L, která ma v češtině vertikální rozměr, jakoby “plácnutí” od horních dásní k dolním, jazyk při L nesmí jen “ležet” na spodině úst. Když dítě produkuje hrdelní RRR, většinou to znamená, že se snaží vyhovět okolí a vytvořit tuto atraktivní hlásku, ale nemá k jejímu vytvoření dostatečné svaly.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2042 (15. 4. 2024)
Mám dceru narozenou v červenci.2021 která nemluví ( řekne asi 150 slov mezi nimi je paprika, jednoduché věty jako mami bolí oko). Rozumí všemu, slyší,na vše požívá ruky. Dětská lékařka tvrdí, že se rozmluví při nástupu do školky ale nechci nic podcenit. Už nevíme jak jí rozmluvit. Mluvíme na ní, čteme pohádky, prohlížíme leporelo ale dcera nechce opakovat slova ani ukazovat co říkáme my. Jsme vážně zoufalí a to , že jsme na čekacích listinách asi 5ti logopedů moc nepomáhá. Je něco co můžeme udělat ? Děkuji za jakoukoliv radu
Odpověď: Dobrý den, předčítání souvislých textů a vybízení k opakování celých slov není tou nejvhodnější strategií k rozvoji mluvy u nemluvících dětí. Vhodnější je nabízet dostatek pohybových her a prakticky rozvíjet hmatové, sluchové, zrakové vnímaní (nabízet skládanky, stavebnice, poznávání předmětů podle hmatu, podle zvuku apod.). Nesoustředit se jen na artikulovanou řeč, ale běžnou denní komunikaci rozvíjet vícero způsoby (gesty, mimikou, zvučky či nejvýše slabikami nebo zájmeny - tam, toto…). Podnětná rodina, která dítě v raném věku nenechává trávit čas u elektroniky a nabízí klidné láskyplné prostředí si nemusí vyčítat pozdější nástup mluvy u dítěte. Často totiž hrají roli i vrozené dispozice zděděné od předků, kteří mají spíše technické než jazykové nadání nebo se sami potýkají s dyslexí, dysgrafií a pod. potížemi. Pokud pozorujete příznivý vývoj v neřečových rovinách a používání gest, je to velmi dobré znamení do budoucna.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2041 (14. 4. 2024)
Dobrý den,
dcera 2 roky a 2 měs zřejmě špatně slyší,velmi hlasitá, nyní umí vyslovit pouze jména členů rodiny a cca 10 dalších (zkomolených) slov. Zvuky vydává stále, něco vysvětluje, celý den mluví, ale je to v podstatě jen huhňání. Často co chce spíše předvede, ukáže. Poradíte mi kam se obrátit, jak postupovat, o jaký problém by se mohlo jednat? Děkuji
Odpověď: Dobrý den, obraťte se prosím na lékaře - foniatra či ORL k vyloučení poruchy sluchu a morfologických či funkčních abnormalit (např. nedostatečná funkce měkkého patra, skrytý rozštěp atp.) Hlasitá mluva bývá i průvodním projevem některých neurovývojových poruch, kdy jedinec s nezralou nervovou soustavou ještě zatím nedokáže mj. přesně koordinovat práci hlasivek, bránice a vůbec nádechu, výdechu a hlasu. Objednejte se ke klinickému logopedovi k posouzení stavu. Možná bude vhodné zaměřit se na základní stimulaci obsahové i formální stránky komunikace, i když třeba ještě nebudou nutné časté pravidelné návštěvy. A nestrachujte se předem, je docela možné, že při vhodném vedení se vše postupně krásně upraví.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2040 (10. 4. 2024)
Dobrý den, dělá mi starosti, že dcera (20 měsíců) nevyslovuje hlásku M. "Namluví" toho jinak hodně, zpívá písničky, i když ji zatím není úplně rozumět. Snažíme se hodně prohlížet knížky, věci pojmenovat, dobře vyslovovat. Umí říct babi, děda, táta, auto, balón a další. Místo máma, říká papa, místo mimi pipi. Už nevím, jak ještě ji motivovat a pomoct ji naučit se i tuto hlásku. Je nějaká pomoc? Předem děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, Vaše dcerka zatím nepoužívá rezonanci nosní dutiny, vše vyfukuje ústy. Hlásku m tvoříme z velké části výdechem nosem. Zkuste pevně semknout rty, “zpívat” hhmm a takto zvykat na proudění vzduchu nosíkem. Také je vhodné rozvíjet nádechy a výdechy nosem, např. přes prodloužené čichání k vonícím předmětům (např. šampon, mýdlo) a přírodninám. Pokud by dítko vůbec nemohlo vydechnout přes nosík (na prstu přiblíženém k nosu necítíte žádný závan vzduchu) a bylo by podezření na mechanickou překážku v nose, bylo by vhodné obrátit se na lékaře ORL či foniatra. Tato varianta je ale méně pravděpodobná. Spíše se dá očekávat, že se nádechy a výdechy nosíkem postupem času více rozvinou a s ním se objeví kýžené mmmm a po nějakém čase i slabiky a slova.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2039 (9. 4. 2024)
Dobrý den, synovi jsou čerstvě tři roky a ve většině slov říká S tak, že strká jazyk mezi zuby. Jak nebo čím ho prosím podpořit, aby si tento návyk nezafixoval? Nebo to řeším příliš brzy? Děkuji za vaši odpověď.
Odpověď: Dobrý den, těžko obecně předvídat něco u dítka, které jsem nikdy neviděla. Ale snad můžeme na základě zkušeností konstatovat, že u mnoha dětí ještě může dojít ke spontánní úpravě, ačkoli se v odborné literatuře objevují na toto téma nejednoznačné názory. Pokud by se stav kolem 4 - 4,5 let stále nelepšil, bude vhodné vyhledat odbornou péči a informovat se, jak dále. Příznivý vývoj můžete zatím sami zkusit podporovat posilováním svalů jazyka, např. častým sáním přes brčko, cvičením mlaskání, podáváním nikoli kašovité ale nerozmělněné stravy, vybízející ke kousání (kousky zeleniny, brambor, masa).
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2038 (4. 4. 2024)
Dobrý den, dcera 5.5let.Mluvit začala po roce ve školce,asi ve 4 letech.Začala mi ze dne na den opakovat písmenka ,slabiky , krátké slova ve větě.Trva to měsíc . zopakuje začátek věty i 5krat.Její věta vypadá Mami ,ja ja ja ja ja by bych chtěla jít ve ven. Některé věty jsou plynulé jiné opakuje a mluví nahlas když mi neco vypráví .Na logo nás objednali na konec dubna .Může to být pořád vývojové ?Vůbec si to neuvědomuje.Ptala jsem se jí ,jestli se ji špatně mluví a říkala,že ne.Neupozorňuji a nechávám tak.Jak dlouho to muže trvat?
Odpověď: Dobrý den, ano, může to souviset s vývojem mozku a řeči a je velká naděje, že se vše časem pěkně upraví. Ve vašem případě považuji za nutné spolupracovat s klinickým logopedem. Je důležitý jednak správný přístup, jednak podpora jazykového vývoje, jednak diferenciální rozvaha, zda se jedná o součást širších neurovývojových poruch. Nejedná se o něco, co by vás mělo vyděsit, jen o poctivou diagnostiku, která pomůže v další zacílené terapii, ať vám dívenka rozkvete. Dobu potřebnou k nápravě si netroufám odhadnout, může jít o týdny i měsíce, u někoho se potíže znovu vracejí při zátěži, například při zahájení školní docházky.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2037 (18. 3. 2024)
Přeji dobrý den, mám 13-letou dceru, je velmi empatická a miluje děti. Chtěla by pomáhat dětem - učit je správně mluvit. Vím, že je nutno vystudovat VŠ v Olomouci, ale jakou SŠ nejlépe absolvovat ? Gymnázium nebo nějaký pedagogický směr? Děkuji moc a přeji hezký den. Ing. xyxyxy.
Odpověď: Dobrý den paní inženýrko, k přijetí na VŠ je nutno mít maturitu ze SŠ, ale typ není blíže specifikován. Takže záleží jen na preferencích dcery, jak to především ona cítí. Pokud miluje práci s dětmi, může být pro ni volba pedagogické školy dobrou volbou. Jen přidám doplňující informaci, že během VŠ i postgraduálního studia logopedie se student seznámí s mnoha různými specializacemi a možná nakonec zvolí fascinující práci s dospělými po mozkových úrazech a po cévních příhodách, či s pacienty potýkajícími se s poruchami polykání a příjmu potravy. Může se věnovat stimulaci nedonošených novorozenců ale též péči o hlasové profesionály, může asistovat u neurochirurgických operací mozku nebo se věnovat pacientům na rekondičních pobytech po odstranění hrtanu a mnohým jiným. Samozřejmě může pracovat s dětmi různého věku s rozmanitými potížemi. To vše přinese čas. Pokud si dcera vyzkouší obor klinické logopedie, jistě si pak vybere, co ji bude nejvíce naplňovat. Není to jen o tom "učit děti správně mluvit" a to je na našem oboru to krásné.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2035 (14. 3. 2024)
Dobrý den. Synovi jsou 2 roky a 3 měsíce. Není to tak dlouho co začal vyslovovat nějaká slova. Slova ale vyslovuje jinak nez ostatní děti. Třeba “Táta - káka, auto- ako, domu - gomu, tady je - Kaji je, co to je - o ko je. Zjistila jsem, že nepoužívá jazyk a slova přes jazyk mu nejdou. Proto je buď vypustí a nebo nahradí. Snažíme se učit výslovnost pomoci hrou, ale nechce mi koukat na pusu a nutit ho nemohu protože se zasekne a nehnu sním. Když něčemu nerozumím, tak se pak snaží to ukázat.
Odpověď: Dobrý den, jak asi víte, v tomto věku je dobré soustředit se především na obsahovou stránku - rozvoj pojmů a vět. Je skvělé, že k dorozumění využíváte i mimoverbální komunikaci - gesta, mimiku atp. Pokud jde o výslovnost - u syna se zřejmě jedná o posun artikulační báze dozadu. Místo přední části jazyka a jeho hrotu využívá zadní část jazyka. Může to být dáno například zvýšeným napětím jazyka a nerozvinutými artikulačními svaly. Proto je vhodné zkoušet více zapojovat přední část jazyka a jeho hrot. Jak na to? Nejlépe hravou formou - například vylizováním talířů namazaných tím, co dítěti chutná (a co vy dovolíte). Může to být jogurt, kaše, občas i Nutella, kečup atp. Můžete uspořádat soutěž, kdo vydrží déle držet křupku za horními zuby nebo můžete natřít horní i dolní ret marmeládou a nechat je olizovat jako stěrače. Je možno jezdit jazykem po slané tyčince, po dřívku z nanuka, zatímco jej budete držet těsně před ústy. Další obměny věřím že vymyslíte sami. Pokud se ani ve 3 letech nezadaří užívat hrot jazyka, bude vhodná konzultace s logopedem, aby zhodnotil vše komplexně včetně artikulačních svalů. Věkový limit jen odhaduji, protože jsem dítě neviděla osobně. Jestli se vám nezdá celkový motorický vývoj, je vhodné objednat se k dětskému neurologovi i dříve.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2034 (13. 3. 2024)
Dobrý den, 2,5 letá dcera mé kamarádky mluvila hezky ve větách, šlo ji dobře rozumět. Poslední dobou ovšem mám problém ji porozumět, používá nadále věty, nicméně slova jsou už nesrozumitelná. Takže se mi obtížně s ní dorozumívá, na základě situace jsem schopna odhadnout co asi říká. Holčička byla teď často nemocná, kašel a rýma. V rodině nedošlo k žádné změně, prostředí je stabilní. Holčička ostatním rozumí. Jaká je správná reakce? Navštívit dětského doktora? Děkuji. E. N.
Odpověď: Dobrý den, domnívám se, že i přes dobrou vůli bývá nejlepší ponechat starost o dítě jeho rodičům a nevměšovat se do rodiny. Nikdo zvenčí rodiny o ní nikdy neví vše. Radit přátelům, co mají dělat se svým dítětem a dokonce hodnotit správnost reakcí je velmi ošidné. Můžete ranit rodiče i dítě, rozhodit vazby v rodině. Nástin situace, tak jak jste ji poskládala, se spíše podobá častým otázkám novinářů a bloggerů sbírajícím podklady pro osvětu. Tady mohu poradit, že rada "jestliže bylo dítě často nemocné a zhoršila se mu řeč až k nesrozumitelnosti, navštivte lékaře” zní až příliš prvoplánově a zodpovědným rodičům asi nic nového nepřinese. Zřejmě už v kontaktu s pediatrem jsou… Samozřejmě je to ale správná reakce! Vyčerpaným rodičům v této fázi nejvíce pomůžete nabídkou praktické pomoci, třeba uvařením obědů, pomocí s úklidem, aby měli silu sami si vše srovnat v hlavě.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2033 (13. 3. 2024)
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na tipy. Syn 2,5r. Komunikuje gesty- o vše si řekne, ukáže, napodobí, vydá citoslovce (např.. chce něco zvednout a je to těžké), ukáže v knize/v tv a spojí s další “indicií”. Vypráví i příběhy, co se stalo, co je v knize. Dělá mnoho zvuků zvířat, dopr. prostř., citosl. vyjadřuje běžné věci- voda, spánek, …Z
Slova jen máma, ňam ňam a pá. Dle neurologie, kde byl ve 2 letech byl jinde hodně napřed a vlastně ještě mluvit “nemohl”, ze sledování vyřazen (byl sledován z jiného důvodu). Moc děkuji
Odpověď: Dobrý den, děkuji vám za důvěru, pokud jste si ale nevybrali nějaké rady a tipy k rozvoji řeči u "málo mluvících dvouleťáků", které byly již mnohokrát uveřejněny v mnoha dotazech níže, doporučím vám objednat se ke klinickému logopedovi. Univerzální tipy nemusí fungovat vždy na všechny stejně. Vývoj jazyka je vhodné podporovat též individuálním způsobem a to dle potřeb konkrétního dítěte. To s vámi může probrat odborník až po skutečném zhodnocení vývojových potřeb vašeho dítěte. Logopedické působení v tomto věku vypadá zvenčí jako hra a zábava, přeji vám, ať si to spolu užijete!
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2032 (7. 3. 2024)
Dobry den,mam 4leteho syna s centralni hypotonii. Jeste nemluvi. Tez ma kratsi spojnici mezi hemisferami v mozku. Chtela jsem se zeptat,zda byste mne nedoporucila zde z asociace nejakeho dobreho klnickeho logopeda,ktery se zabyva detmi s hypotonii. Jsme ze Skvorce Praha vychod. Moc dekuji Andraskova
Odpověď: Dobrý den, velmi lituji, ale v online poradně nedoporučujeme konkrétní odborníky, protože neznám kritérium, na základě kterého vybrat, kdo je dobrý a kdo je špatný. Doporučím vám poptat se na osobní zkušenost ostatních rodičů, s kterými se jistě setkáváte v léčebných zařízeních a nebo si vyhledat na našem webu v Adresáři pracovišť Vaši oblast a dle webových stránek si zjistit podrobnosti o pracovišti - třeba na co se specializují. Zřejmě budete potřebovat odborníka, který pracuje s prvky orofaciální stimulace či terapie orální pozice či Bobath terapie a zabývá se dětmi s dětskou mozkovou obrnou. Takových kolegů je v AKL mnoho - kurzy a školení na tato témata každoročně absolvují desítky zájemců.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2031 (6. 3. 2024)
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat,jak je to s péčí o dítě, které pochází z bilingvilniho prostředí (matka mluví vietnamsky,otec je čech). Dítě mluví velmi dobre vietnamsky, česky rozumí, mluví ve velmi jednoduchých větách s disgramatismy (špatně skloňuje, časuje, stavba věty není správná). Dítě je předškolák.Je vhodný odklad? Jaký vliv může mít tento stav na úspěšnost ve škole a školní práci?Jak byste doporučila postupovat? Moc děkuji Charfreitag
Odpověď: Dobrý den, doporučila bych vyšetření v Pedagogicko psychologické poradně či v SPC, protože na úspěšné zaškolení má vliv jednak celkové nadání - kromě jazykových schopností i opticko-prostorové schopnosti, jednak dílčí deficity (např. oslabená akustická analýza slov nebo optické vnímání písmen), a též sociální a emoční zralost, či ztotožnění dítěte s rolí žáka. Vše je nutno posoudit komplexně. Pokud je problém opravdu jen v neovládnutí českého jazyka, doporučila bych zintenzivnit kontakt s českým jazykem, ať už s česky mluvící rodinou nebo s "hlídací babičkou". Pokud však mělo dítě dostatečnou možnost k ovládnutí jazyka (otec na něj běžně hovoří česky, dítě dochází do mateřské školy), doporučila bych obrátit se na klinického logopeda k posouzení vývoje jazykových schopností. Je vhodné s sebou přinést výsledky z vyšetření v PPP či SPC. Logopedi se nezabývají výukou českého jazyka u dvojjazyčných dětí, ale pokud má dítě dílčí deficity (např. oslabení akustické analýzy, verbální paměti, verbální praxe aj.) a v důsledku toho má obtíže při osvojování jazyka, potom je na místě i terapie u logopeda.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2030 (5. 3. 2024)
Dobrý den,
chtěla bych vás požádat o radu.Pokud cizinec hovořící česky, má samozřejmě přízvuk, je bráno jako logopedická vada?
Jelikož vstupní předpoklad pro přijetí do kurzu, který chce vykonat , je bez logopedických vad.
Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, pro přijetí ke vzdělávání k určitým povoláním je obecně nutno splnit požadavek, aby řečové a jazykové funkce jednak v rovině obsahové (např. slovní zásoba, užití gramatických pravidel, tvorba textu, mluvní pohotovost aj.), jednak v rovině formální (tempo, plynulost, dynamika, prozodie, artikulace, tvorba hlasu aj.) vyhovovaly normě českého jazyka. Formulace “bez logopedických vad” tento požadavek vyjadřuje velmi zjednodušeně, ale předpokládám, že byla myšlena právě tak, jak je uvedeno výše - je nutno vyhovět normě českého jazyka, tedy mít i adekvátní přízvuk a melodii řeči.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2029 (2. 3. 2024)
Dobrý den, mám dotaz ohledně kvalifikace klinického logopeda. Studuji pětiletý magisterský obor Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika. Státnicovat budu z logopedie a surdopedie. Na počátku studia byla garantována možnost stát se klinickými logopedy. Nyní bylo sděleno, že SZZ z logopedie a surdopedie nestačí, jelikož je obor pětiletý bez bakalářského titulu. Je/bude
prosím v našem případě nějaká možnost, jak pokračovat ve vzdělání na klinického logopeda? Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, pokud Vám někdo něco garantoval, měl by Vás i nadále vést na cestě k vysněnému povolání a poradit, jak dále. Já Vám mohu pouze doporučit, abyste se obrátila s dotazem ohledně možnosti zařazení do postgraduálního specializačního studia přímo na kompetentní orgán - Institut postgraduálního vzdělávaní ve zdravotnictví v Praze (viz též www.ipvz.cz). V současné době zatím ještě běží tzv. přechodné období, kdy jsou uznávány výjimky z nastavených podmínek. Přeji Vám, ať se se všemi nástrahami úspěšně popasujete!
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2028 (1. 3. 2024)
Dobrý den, dceři teď jsou dva roky, ale skoro nic nemluví. Umí jen máma, babi, děda, jen když chce jinak to nezopakuje a zvířátka říká jen pes, čiči, bu, pipi, knížky ji nebaví a nechce ukazovat na zvířátka. Mám už to nějak řešit teď? Děkuji
Odpověď: Dobrý den, pokud dítě ve dvou letech užívá méně než 50 pojmů, může se jednat o vývojovou poruchu jazyka. U malého procenta dětí se stav kolem třetího roku ještě podstatně upraví a dítě překvapí překotným rozvojem. Dlouholeté výzkumy ale ukazují spíše na to, že se s velkou pravděpodobností jedná o raný projev neurovývojové poruchy. Pro ni je příznačné, že vývoj jazyka probíhá pomaleji a s určitými odchylkami - např. s obtížemi při osvojování slovní zásoby a gramatiky. Pokud pociťujete bezradnost a nejistotu, obraťte se prosím na klinického logopeda, abyste s ním probrali, jak dítě rozvíjet a jak postupovat dále. U některých dětí v tomto věku doporučujeme odborná vyšetření, u jiných provádíme zatím jen občasné kontroly a monitorujeme jejich vývoj.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2027 (1. 3. 2024)
Dobrý den, mám jedenáctiletého syna, který má velké problémy s mluvením. Občas mluví naprosto v pořádku, ale obvykle má s mluvením potíže, konkrétně má problém vyslovit některé písmena ve slovech většinou začáteční. Například když chce říct slovo roztomilý tak řekne RRRRRRRRRostomilý. Jsou to i jiné písmena které mu dělají potíže jako H nebo ch. Prosím můžete mi pomoct o jakou vadu se jedná? Prosím také o doporučení kliniky kde bychom mohli synovi pomoct. Děkuji. Natalia Doucha
Odpověď: Dobrý den, může se jednat o zadrhávání v řeči (balbuties). Poruchy plynulosti mohou mít různou podobu, protahování první hlásky k nim často patří. Přesnější informace vám dá každý klinický logoped, ale až po osobním posouzení stavu dítěte. Při osobní konzultaci jistě obdržíte i konkrétní tipy, jak dále nebo na koho se obrátit. U tak velkého dítěte je nutno zvážit mnoho aspektů, potíže už mohou být hodně fixované a významně ovlivnit i psychický rozvoj dítěte. Je nutno pracovat komplexně.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2026 (27. 2. 2024)
Dobrý den, chtěla bych se poradit. Synovi budou na konci července 3 roky. Teď poslední měsíc začal zadrhávat. Vždy to převažuje na začátku slova a dlouho mu trvá než dokáže slovo vyslovit. Před tím mluvil úplně normálně.
Moc děkuji za radu jak k tomu přistupovat
Stránská
Odpověď: Dobrý den, možná se jedná o vývojovou neplynulost, kdy mozek ještě není dostatečně zralý programovat, řadit slova či slabiky za sebe. V této vývojové fázi, kdy formální dovednosti pokulhávají za obsahovou stránkou řeči, se snažíme jednak rozvíjet mluvní dovednosti - například tvořit slovesa a skládat celé věty, rytmizovat a rozvíjet jednoduché melodicko-intonační schopnosti, jednak citlivě podporovat mluvní sebevědomí a psychickou pohodu. Všímáme si spíše toho, co chce dítě sdělit, než toho, jak se mu to podaří. Na formální stránku nijak neupozorňujeme, ponecháváme dítěti dostatek času na jeho vyjádření, často se musíme obrnit velkou trpělivostí. Pokud se mluva během pár týdnů nezklidní, je vhodná konzultace s klinickým logopedem. Vzhledem k tomu, že objednací termíny mohou být delší, doporučuji objednat se již nyní. V případě úpravy se jistě ze sezení odpovědně a včas odhlásíte.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2025 (22. 2. 2024)
Dobrý den, zajímá mě, zda je možné pokračovat ve specializační přípravě klinické logopedie po absolvování jedné z těchto univerzit:
1) Ostravská univerzita
2) Slezská univerzita
3) Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
Všechny výše uvedené vysoké školy nabízí možnost SZZ z předmětů logopedie i surdopedie.
Navazující magisterské studium bych ráda absolvovala na Muni či UK. Případně i na Slezské univerzitě. (Opět SZZ z logopedie i surdopedie).
Je možné následně pokračovat ve specializační přípravě klinické logopedie?
Mockrát děkuji
Odpověď: Dobrý den, obecnou podmínku - speciálně pedagogické či logopedické studijní programy (Bc. i Mgr.) zakončené SZZ z logopedie a surdopedie zřejmě splňujete, ale doporučím Vám obracet se s dotazy ohledně uznávání kvalifikace a zařazení do specializačního studia přímo na kompetentní orgán - Institut postgraduálního vzdělávaní ve zdravotnictví v Praze (viz též www.ipvz.cz).
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2024 (22. 2. 2024)
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, jak se dá řešit u syna (v dubnu mu budou 3 roky) vyslovování J. Místo J používá ve slovech L. Pokuj je J na konci slova, vyslovuje ho správně (např. hádej). Mám se obrátit na klinického logopeda nebo to zvládneme sami? Děkuji za radu.
Odpověď: Dobrý den, pokud je obsahová stránka řeči rozvinuta přiměřeně věku, tzn. dítě tvoří konkrétní pojmy i jednoduché věty, ještě bych s odbornou pomocí vyčkala. V příjemné a klidné atmosféře je vhodné dítěti tu správnou variantu nenásilně předvést a vlastně nenápadně opravit jeho produkci (“ano, jíme”, “ano, jede, jede, až tam dojede”), ale k opakování ho nenutit. Věřím, že může jít jen o běžné vývojové stádium a dítku je třeba ponechat čas a prostor na chyby a zkoušení správných variant.
Vilma Mikešová
Dotaz č. 2023 (20. 2. 2024)
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat jestli nemáte nějakou radu jak dítě naučit K místo toho říká T. Jsou ji 4roky a jelikož u nás jsou logipedicke ordinace úplně naplněné a čekací doba je delší jak rok, prosím o radu. Děkuji
Odpověď: Dobrý den, internet je plný návodů, jak lehce stlačit hrot jazyka dolů a snažit se vyslovovat třeba slabiky ta te to nebo dokonce ka ke ko. Já se zdráhám něco takového radit na dálku, když netuším příčinu, proč dítko hlásku k netvoří. Má slabší sluchové rozlišování nebo slabší cit v jazyku či v ústech? Nebo je přecitlivělé na dotyky v oblasti měkkého patra? Toto i mnohé jiné aspekty si u dítěte vždy otipuju, než zvolím adekvátní metodu. Někdy stačí jen 2 návštěvy, jindy je to zapeklité a nepomáhají ani pozice vleže atp. a hlásky k/g se vyvodí až jako poslední ze všech.
Vilma Mikešová