Afázie je získaná porucha produkce a porozumění řeči, která vzniká při ložiskovém poškození mozku. Klinický obraz afázie je velmi variabilní a stupeň poruchy a obtíže v komunikaci mohou být různé, od lehčích, až po velmi těžké.
Afázie je řazena mezi poruchy jazyka, neboť nejsou primárně poškozeny motorické modality řeči (respirace, fonace, rezonance a artikulace), ale přesto dochází k obtížím v užívání jazykového vyjádření. Intelekt je u afázie zachován.
Nejčastější příčinou afázie jsou cerebrovaskulární onemocnění. Mezi tyto onemocnění patří cévní mozkové příhody (ischemie či mozková krvácení). Kromě vaskulárních příčin vznikají afázie i na bázi jiných ložiskových lézí mozku, jako jsou nádory a léze v důsledku kraniocerebrálního traumatu. Mezi vzácnější příčiny vzniku afázie se řadí léze bazálních ganglií a thalamu.
Afázie zahrnuje celý komplex symptomů, které se kombinují a vyskytují v různé kvalitě a množství. Jedná se nejčastěji o:
Součástí afázie jsou obvykle poruchy čtení (alexie), psaní (agrafie), počítání (akalkulie), poruchy schopnosti poznávání (agnózie), které se však mohou vyskytovat také samostatně.
Afázie se může objevovat také s jinými poruchami řečové komunikace – např. s dysartrií, orální či verbální apraxií.
Tipy pro komunikaci s osobami s afázií:
Obtíže ve vyjadřování myšlenek, nápadů, přání či názorů v sociální interakci výrazně zasahují celou osobnost jedince s afázií.
Afázie negativně ovlivňuje schopnost funkční komunikace a její efektivitu, čímž narušuje sociální fungování osob s afázií a jejich profesní výkon. Z tohoto důvodu se u osob s afázií objevuje depresivní symptomatika.
Všechny tyto důsledky ovlivňují kvalitu života nejen osob s afázií, ale i jejich příbuzných a pečujících.
Cílem klinicko-logopedické péče je osobě s afázií v co největší míře znovu umožnit funkční komunikaci. Afázie je neprogredující onemocnění a je pravděpodobné, že se bude vlivem terapie zmírňovat. Klíčovým faktorem je včasnost zahájení terapie, nejlépe v akutní fázi, na jednotkách intenzivní péče (JIP). Terapie afázie však může být efektivní a úspěšná i v chronickém stádiu, několik let od vzniku poruchy řečové komunikace.
Terapii afázie je vhodné zaměřit jak na izolované jazykové deficity, tak na deficity dalších kognitivních funkcí, které umožňují přístup k jazykovým informacím (např. pracovní paměť, exekutivní funkce, pozornost). Obsahem terapie je také trénink funkční komunikace v každodenním životě. V nejtěžších případech lze využít forem alternativní a augmentativní komunikace.
Intenzivní a dlouhodobě probíhající logopedická terapie, týmová spolupráce (se zařazením rodinných příslušníků či ošetřovatelů) a terapie založená na důkazech (evidence-based therapy) mají pro dosažení žádoucího efektu velký význam.
Afázie u dětí je narušení již vyvinuté schopnosti porozumění, percepce a produkce řeči, která vzniká na podkladě ložiskového poškození mozku. Postihuje schopnost dítěte používat slova k vyjádření myšlenek či rozumět mluvené řeči. Rozvoj řeči je narušen náhle, nejedná se o vývojovou poruchu.
Vzácněji se jedná o syndrom Landau-Kleffner, neboli získanou afázii s epilepsií, kdy začne běžně vyvíjející se dítě ztrácet jazykové schopnosti. Přidružují se obtíže s motorickými dovednostmi, pozorností, hyperaktivitou, agresivitou a úzkostí. Průměrný věk nástupu onemocnění je mezi 3 až 7 lety.
Afázie u dětí se vyskytují nejčastěji po náhle vzniklém traumatu mozku, infekčním či onkologickém onemocnění mozku.
Příčina vzniku syndromu Landau-Kleffner není zcela objasněna. Hovoří se o genetické mutaci genu GRIN2A a vlivu zánětlivých onemocnění mozku.
Symptomatologie afázie u dětí je podobného charakteru jako u dospělých s tím rozdílem, že se jedná o ztrátu získaných schopností, tudíž záleží na věku dítěte, ve kterém afázie vznikla.
U dětí dochází spíše k redukci spontánního mluvního projevu, porozumění je narušeno méně často. Vzácně se vyskytuje logorea (zrychlené tempo řeči), žargon či verbální stereotypie.
Prvním příznakem syndromu Landau-Kleffner obvykle bývá verbální sluchová agnozie, jejíž součástí je i ztráta schopnosti rozpoznat již známé zvuky. Zhoršuje se i schopnost lateralizovat či lokalizovat zdroj zvuku. Postupně dochází k narušení receptivní i expresivní složky jazyka.
Symptomy afázie mohou dítěti bránit v účastni na vzdělávacích a společenských aktivitách. Nutná je úzká spolupráce rodiny se školou a školským poradenským zařízením pro stanovení individuálního vzdělávacího plánu a podpůrných opatření.
Negativní důsledky afázie zasahují i emocionální složku osobnosti dítěte, mohou vést až k izolaci či k odmítání dítěte, proto je důležité neopomenout psychologickou a psychoterapeutickou pomoc.
V případě afázií u dětí je nutný interdisciplinární týmový přístup k terapii afázie (neurolog, klinický logoped, neuropsycholog, fyzioterapeut, ergoterapeut, pediatr, speciální pedagog atd.) Důležité je zohlednění věku dítěte, individuálních potřeb dítěte, emocionálního stavu a stavu jeho kognitivních schopností.
Klinicko-logopedické péče by měla být zahájena ihned po vyslovení diagnózy a zásadní je zapojení rodiny a školy do terapeutického procesu.
Terapie afázie v dětském věku se často odvíjí od postupů terapie využívaných u neurovývojových poruch. Vlivem neuroplasticity, mohou mít afázie vzniklé v dětském věku příznivější vývoj než afázie u dospělých.
V případě syndromu Landau-Kleffner je důležité odlišení od poruch autistického spektra, poruch intelektu a sluchového postižení. Jako jeden z nejvíce efektivních způsobů komunikace se u jedinců s Landau-Kleffnerovým syndromem jeví užití znakového jazyka. Z pohledu terapie poruchy jazyka může znakování podpořit rozvoj komunikačních schopností, slovní zásoby a porozumění jazyku.
Primárně progresivní afázie je poměrně nově diagnostikovaná porucha, pro kterou je charakteristická zpočátku (po dobu nejméně 1–2 let trvající) izolovaná porucha řeči, která progreduje, postupně se postižení rozšiřuje i na další oblasti kognice s progresí do demence, většinou frontálního typu nebo do obrazu Alzheimerovy nemoci.
Onemocnění začíná před 65. rokem a afázie je v počáteční fázi nemoci nejvýraznějším deficitem. Projevy PPA připomínají některé typické příznaky frontotemporální demence (neklid, poruchy emoční kontroly, apatie aj.) a bývají provázeny atrofií frontálních, a především předních částí temporálních laloků.
Jedná se o neurodegenerativní onemocnění. Neuropatologicky PPA odpovídá specifickému podtypu proteinopatie. Nejčastěji se jedná o onemocnění ze skupiny frontotemporálních lobárních degenerací (FTLD), a to tauopatie.
Příznaky PPA se liší v závislosti na jednotlivých subtypech tohoto onemocnění. Mezi hlavní příznaky ovšem patří postupná progrese symptomů:
Vzhledem k neurodegenerativnímu charakteru onemocnění se důsledky významně projeví v kvalitě života osob s PPA či jejich rodin. S progresí onemocnění dochází ke ztrátě schopnosti komunikovat, úbytku kognitivních schopností, obtížím v soběstačnosti a aktivitách každodenního života.
Významnou roli v terapii PPA hrají nefarmakologické přístupy a podpora pečovatelů. Role klinického logopeda v péči o pacienty s PPA a jejich rodin spočívá v poradenství (identifikace optimální komunikační strategie v dané fázi onemocnění). V současné době nemáme k dispozici dostatečné množství výzkumů prokazujících efektivitu logopedické terapie při PPA.