O vývoji řeči
VÝVOJ ŘEČI
VÝVOJOVÉ MEZNÍKY
Obvyklé komunikační projevy dítěte v průběhu tří měsíců věku:
- dívá se na rodiče/ostatní v blízkém optickém poli,
- v poloze na zádech sleduje ozvučený míček pohybující se od strany do středu těla, nebo umístěný dvacet cm před ním a pohybující se směrem k tělu,
- ztichne v reakci na zvuk (obzvláště na klidnou řeč),
- směje se či brouká, pokud se na něj někdo směje či mluví,
- pláče jinak, když je hladové, unavené, či když ho něco bolí.
Obvyklé projevy od tří do šesti měsíců věku:
- fixuje pohled na obličej druhé osoby, sleduje pohyby dospělého do vzdálenosti asi šedesát cm,
- sleduje předměty ve vzdálenosti do dvaceti pěti cm po dobu jedné až dvou sekund,
- v sedu na klíně sleduje ozvučený míček pohybující se horizontálně i vertikálně (v úrovni od prsou po obočí),
- uchopí chrastítko, jež je mu vloženo do ruky, pohybuje s ním k obličeji, ale ojediněle je zaměří zrakem,
- reaguje na své jméno pohledem ve směru přicházejícího hlasu,
- lokalizuje zvuk (otáčí se za zvukem/osobou),
Obvyklé projevy od šesti do devíti měsíců věku:
- pozoruje dospělého v celém prostoru pokoje,
- za zrakovým podnětem otáčí hlavu do všech stran,
- soustředí pohled na předmět, který ho zajímá,
- imituje vokalizaci,
- užívá si sociální interakci při hrách jako „bubu - kuk“,
- vokalizuje rozdílně při různém emočním naladění,
- rozpoznává známé osoby,
- imituje známé zvuky a činnosti,
- reduplikačně žvatlá („bababa“, „mamama“),
- hraje si s variacemi v intonaci,
- vydává množství zvuků, které znějí podobně jako slova,
- pláče, když rodiče opouštějí místnost (devět měsíců věku),
- reaguje konzistentně na měkkou, jemnou, příjemnou řeč a zvuky prostředí,
- snaží se saháním a ukazováním žádat o objekty.
Obvyklé projevy od devíti do dvanácti měsíců věku:
- dívá se na předměty, které spadly z jídelní židličky či kočárku,
- pozoruje několik minut aktivitu ostatních ve vzdálenosti až pěti metrů,
- sleduje velice malé předměty do tří metrů kolem sebe,
- snaží se získat si pozornost dospělého vokalizací, kašlem,
- kroutí hlavou s významem „ne“, odtlačuje rukama předměty, které se mu nelíbí,
- mává „pápá“,
- srozumitelně vyjadřuje své potřeby, usměrňuje chování ostatních (ukazuje předměty, dává předměty dospělému, poplácává, tahá, tlačí dospělého tam, kam potřebuje, ukazuje na objekt zájmu),
- dívá se na opakovaně na žádaný předmět a zpět na dospělého, pokud touží po předmětu,
- imituje nové zvuky, činnosti,
- konzistentně reduplikačně žvatlá, vokalizuje první „protoslova“, která znějí jako skutečná slova.
Obvyklé projevy dětí od dvanácti do osmnácti měsíců věku:
- začíná používat jednoslovné výpovědi,
- žádá o objekty ukazováním, vokalizací, zvuky podobnými slovům, tzv. „protoslovy“,
- pozornost získává: vokálně, fyzicky, možná i slovem (např. máma, mami),
- ví, že rodiče mu mohou pomoci a žádá jejich pomoc (jako např. aktivovat hračku),
- používá rituální slova jako „čau, pá, díky, prosím“,
- protest vyjadřuje slovem „ne“ kroucením hlavou, odběhnutím pryč, odtlačováním předmětů,
- komentování: ukazuje na předměty, vokalizuje či používá „protoslova“,
- sociální interakce: oční kontakt, vokální odpověď, opakování slova.
Obvyklé projevy dítěte v osmnácti až dvaceti čtyřech měsících věku:
- pro komunikaci využívá nejčastěji slova,
- začíná používat dvouslovné výpovědi, první dvouslovné výpovědi jsou obvykle naučené výpovědi užívané v jednom či dvou kontextech (každé ráno říká: „táta auto“, když tatínek odchází do práce. Později mají dvouslovné výpovědi větší variabilitu: „ještě sušenky“ nebo „tátovy boty“,
- ve dvou letech věku dítě produkuje aktivně alespoň padesát slov, či „protoslov“, která se svou formou blíží lidské řeči.
Obvyklé projevy dítěte ve dvaceti čtyřech až třiceti šesti měsících věku:
- zapojuje se do krátkých dialogů,
- má zájem o smysluplnou konverzaci,
- povídá si, když si hraje samo,
- vyjadřuje emoce,
- začíná používat řeč pro vyjádření imaginace,
- popisuje detaily, aby pomohlo poslouchajícímu porozumět,
- používá různá slova pro získání pozornosti („hej“),
- rozumí krátkým pokynům obsahujícím dva až tři prvky („jdi do svého pokoje a obuj si boty“).
KLINICKÉ ZNAKY MOŽNÉ KOMUNIKAČNÍ PORUCHY
Indikací k návštěvě odborníka – klinického logopeda je, když dítě:
Ve třech měsících věku:
- neodpovídá na snahu rodičů o komunikaci,
- neudrží zrakový kontakt,
- pláč není diferencovaný (pro bolest, hlad či únavu),
- dítě má obtíže při koordinaci sání, polykání a dýchání.
V šesti měsících věku:
- nedokáže zaměřit pohled, je snadno přestimulováno,
- neuvědomuje si dostatečně zvuk, neotáčí se za zdrojem zvuku, za osobou, která mluví,
- neuvědomuje si dostatečně osoby a předměty.
V devíti měsících věku:
- nezdá se, že by rozumělo nebo si užívalo sociální interakce (nemá zájem o ostatní, nedává najevo radost z jejich přítomnosti),
- má nedostatečný kontakt s dospělými (nedostatečný oční kontakt, sdílenou pozornost, střídání rolí při vokalizaci, reciproční sociální hry),
- nedává a nebere si hračku/jídlo od ostatních,
- nedává najevo, že potřebuje pomoc, nebo chce podat vzdálený předmět,
- svým chováním neprojevuje zájem, radost, únavu, podráždění…,
- nekomunikuje s rodičem pomocí změny těla,
- nežvatlá, nebo žvatlání obsahuje minimum či žádné souhlásky.
Ve dvanácti měsících věku:
- vyhýbá se očnímu kontaktu, raději se dívá na předměty než osoby,
- nereaguje konzistentně na šepot,
- je převážně tiché, zřídkakdy žvatlá, nebo začíná žvatlat až v roce věku,
- je emočně ploché, nesdílí emoce pohledem očí a výrazem tváře,
- snadno ho znepokojují zvuky, které stejně staré děti neruší,
- může se dívat na objekt zájmu, ale neumí jednoznačně vyjádřit, že si ho přeje získat,
- nedívá se na předmět a zpět na rodiče, pokud touží po určitém předmětu, neukazuje dospělému zajímavé předměty,
- nedokáže konzistentně reduplikačně žvatlat,
- nemá zájem o imitaci gest,
- nedostatečně rozumí gestům nebo slovům (nereaguje na slova dospělého, na gesta, např. nereaguje, pokud rodič ukazuje „pojď sem“),
- nerozumí řeči bez jednoznačného kontextu (musí vidět hrníček, aby porozumělo otázce „chceš bumbat?“),
- má potíže s přechodem na pevnou stravu, kašle, nadavuje se a dáví při podání pevné stravy, často jídlo plive, preferuje jen měkkou konzistenci stravy.
V osmnácti měsících věku:
- nepřítomnost/nedostatek komunikačních gest,
- nemá radost ze sociálních her s dospělými, nesnaží se do hry zapojit ostatní, hraje si stále stejně,
- nepokouší se imitovat činnosti ostatních, nehraje hry na „jako“,
- nevyužívá symbolickou hru s pomocí zástupných předmětů,
- používá omezený počet zvuků, používá jen samohlásky, nebo omezeně kombinuje samohlásky se souhláskami,
- nepokouší se imitovat nebo spontánně produkovat jednotlivá slova, aby mohlo sdělit, co potřebuje,
- není vytrvalé v komunikaci (např. drží předmět a přeje si, aby mu dospělý pomohl, ale potom to vzdá, pokud dospělý nereaguje okamžitě),
- rozumí omezenému okruhu slov (rozumí méně než padesáti slovům nebo frázím bez doprovodných gest či kontextového klíče),
- nerozumí jednoduchým pokynům, neodpovídá alespoň gesty na jednoduché otázky, nereaguje adekvátně na otázky typu: Kde je…, Co je to?,
- neukáže základní části svého těla, nerozumí názvům známých předmětů, nepozná známé předměty a zvířata v knize,
- nerozumí slovům popisujícím prostorové vztahy (pryč, nahoru, dolů),
- používá aktivně méně než deset srozumitelných slov,
- slovní zásoba se v posledních šesti měsících nezvětšuje,
- využívá nadměrně repetitivní hry,
- došlo ke ztrátě řečových nebo sociálních schopností.
Ve dvou letech věku:
- omezeně užívá symbolické hry s použitím zástupných předmětů,
- omezeně užívá hry na „něco“, nepředstírá činnosti, nebo předstírá jen jednu činnost nebo několik činností stále stejně,
- pouze gestikuluje bez vokalizace,
- používá omezené množství souhlásek, omezené množství kombinací souhlásek a samohlásek,
- slovní zásoba je limitovaná (méně než padesát slov),
- nepoužívá žádné dvouslovné věty nebo kombinace slov,
- řeč je převážně nesrozumitelná i pro nejbližší členy rodiny,
- kompulzivně jmenuje předměty bez snahy o komentování a žádání o předměty a činnosti,
- nadměrně využívá repetitivní hry (má tendenci opakovat stále stejné činnosti jako např. stavět auta do řady za sebe, točit předměty…),
- nezapojuje do své hry ostatní, hru omezeně variuje,
- dochází k regresi ve vývoji řeči, přestává mluvit nebo začíná echolalicky opakovat fráze, často nevhodně.
Ve třech letech věku:
- produkuje jednoslabičná slova bez konečné souhlásky,
- používá málo nebo žádné víceslovné výpovědi,
- nevyžaduje od posluchače odpověď,
- neklade žádné otázky,
- řeč dítěte je špatně srozumitelná,
- často se vzteká, protože mu ostatní nerozumí,
- využívá echolalickou řeč bez komunikačního záměru,
- nemá schopnost porozumět řeči, i když je pomalá, jednoduchá a obsahuje gesta.
Stručný popis vývoje řeči dítěte v závislosti na věku
Věk |
Rozvoj slovní zásoby |
Vývoj výslovnosti |
do 1 roku |
Dítě rozumí jednoduchým pokynům a začíná opakovat jednoduchá slova, která slyší. |
M B P
A E I O U
D T N J |
do 2,5 let |
Tvoří jednoduché věty, od 2 let se ptá "co je to", rozlišuje svou slovní zásobu. |
K G H CH V F
OU AU |
do 3,5 let |
Mluví ve větách, začíná si osvojovat gramatickou stavbu vět, ptá se "proč", rozšiřuje dále slovní zásobu. Začíná se tvořit verbální (slovní) paměť. |
Zvládá
N D T L (i artikulačně)
Bě Pě Mě Vě |
do 4,5 let |
Dokončuje se gramatická stavba vět, dítě již chápe děj a umí ho vyprávět. |
Ň Ď Ť
Vyvíjí se Č Š Ž |
do 6,5 let |
Dítě chápe složité děje, má již velkou slovní zásobu, gramaticky zvládá jednoduchá souvětí. |
C S Z R Ř
kombinace ČŠŽ a CSZ |